onsdag 30. desember 2015

Årets nest siste dag og...

...tid for et lite tilbakeblikk.

Om jeg tar det hele kronologisk og begynner med den eldste, ja så blir oppsummeringen kort - Emma ble 10 år i mars og har dingla med på tur nesten hver eneste dag hele året. Hun hører litt dårlig og har i tillegg svært så selektiv hørsel - altså ikke særlig mye annerledes enn hun var i yngre dager! Litt skranten i kroppen er hun også blitt, så de lengste sykkelturene får hun ikke være med på lenger.

Ida ble 8 år på julaften, på våren fikk hun starte på to sporstevner, det ene gikk ganske så bra, og med de to summene hun hadde fra i fjor høst holdt det til å komme med på NM. NM ble ingen høydare, masse pinner igjen i skogen etter oss og lydigheta var heller bedrøvelig - men vi hadde det beste feltsøket! Uten å ha trena jakt på flere år fikk Ida også i år starte på Working Testen i pinsen - og denne gangen ble hun 3. beste hund og siden hun også var på utstilling dagen før ble hun Labradormester i år som i fjor! I november oppdaga jeg to jursvulster på henne, hun ble operert og snurpa sammen igjen - og kulene viste seg å være helt ufarlige, takk og lov! Fordi jeg har lyst til å satse på de to yngste i flokken er det ikke blitt noe særlig med trening på Ida de siste månedene.
Årets prestasjoner: 1 Cert i spor, Very Good på utstilling, 3.WT Elite

Ynni, mitt råskinn, ble 4 år i mars. Hun fikk starte på dobbel jaktprøve i Østfold i påsken og fikk med seg en 1. og en 2. premie. På WT'en i pinsen gikk vi på en null på en post (hun sa "iiik" i det jeg sendte henne og vet jo at det ikke er lov så hun kom tilbake igjen). I løpet av våren og sommeren modnet virkelig lysten til å omskolere henne til brukshund, så da Mesterskapshelgen gikk av stabelen hadde vi ikke trena jakt på en stund. Hun gikk absolutt ikke optimalt på Mesterskapshelgen, og vi var kun ett fattig poeng fra finaleplass - og det var jammen i meg bra, for jeg hadde ikke noe lyst til å være med i finalen med henne. En uke eller to etter MH kom hun med på praktisk jaktprøve, fikk godkjent og ble dermed Norsk JaktChampion - herlig, da kunne jeg virkelig sette inn støtet og starte brukstreningen. Og i månedene etter dette har hun knapt henta en eneste dummy - nå er det spor, rundering og brukslydighet som gjelder. I september fikk hun opprykk til B-spor, i oktober opprykk til B-rundering og i november opprykk til A-spor. Wow, som vi koser oss!
Årets prestasjoner: 1. og 2. premie EK samt godkjent praktisk jakt (NJCH), Very Good på utstilling, opprykk fra C til A i spor og fra C til B i rundering.

Rudy, min lille engelskmann, ble 1 år i juni. Planen var at han skulle får være valp hele dette året også, og gjett om han vært det! Han er den barnsligste hunden jeg har hatt - men i treningssammenheng har han vært samlet og avbalansert. Det gjorde at jeg ble veldig fristet til å starte han på årets aller siste jaktprøve i november. Siden jeg hadde gjort minimalt med fritt søk på han ble det fritt søk fire dager på rad uka før start - og som han vokste den lille (store) slampen, herlig! Det hele endte med 1. premie og HP! Det hadde vi nok ikke fått til om det var i dag vi skulle ha startet - han er om mulig ennå mer barnslig akkurat nå. Klarer ikke å gå en eneste meter, enten springer han eller så hopper han, og det kjennes som om det bare bobler i han om dagen! Tror vi skal starte året med fot og alenetreninger!
Årets bitte lille prestasjon: 1. premie med HP i BK.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar