torsdag 10. september 2015

September, om været er fint...

...må vel være den beste måneden i året!

Helga tilbragte vi på Odals Verk, 40-årslag og treningssamling i ett. En herlig helg med trening og trivelig selskap i mange varianter. Jeg starta med de to frøknene sort, men hadde rett og slett null inspirasjon. Når man har bestemt seg for å "legge opp" er det ikke så mye motivasjon igjen.
Treningsøkta etter lunsj valgte jeg derfor å ta med Rudy sammen med litt eldre hunder som alle har 1BK. Vi konsentrerte oss om markeringer og han begynner å bli ganske så flink. Men lange avstander er vanskelig, lurer på om ikke han har en innebygd dybde på "så langt Hansen kan kaste"...
Lørdag kveld var det middag og fest i snekkerbua!

Søndag morgen starta jeg med å legge to spor til Ynni, hun har altså bare gått ett spor siden hun starta i D for drøyt tre år siden, og med start om nesten to uker er det jo på tide å komme i gang med treninga! Det første sporet tok vi etter at vi hadde lufta litt. Oppsøk for første gang, gikk egentlig helt greit! Spor gikk også greit, men pinner, nei se det, hun fant INGEN!!
Det andre sporet ble liggende til etter frokost, og se det hjalp litt! Om det ikke var noe å rope hurra for, så fant hun nå i allefall noen pinner - ikke like ferskt som det første kan kanskje være forklaringen? Jeg rakk å legge et spor til før de andre kom for å trene. Vet ikke hvor lenge det ble liggende, men jeg kan konkludere med at de aller fleste pinnene ble liggende igjen etter oss. Da var det bare å legge dagens fjerde spor, kort, merkebånd på hver pinne og tett i tett med pinner. Hrmpfh, 3 av 16 er ikke akkurat godkjent eller, og det ble vanskelig syntes Ynni, for kjerringa ble jo så muggen hver gang hun gikk over en pinne! Da var det bare å slenge ut et spor til. Da fant hun pinner i starten, men så begynte hun å ta beina fatt og da ble det liggende igjen noen på slutten... Ingen av spora har vært så lange altså, vi snakker om mellom to og tre hundre meter. Da jeg kom hjem søndag kveld fikk jeg en lys ide og la ut et spor på jordet. Det fikk ligge en liten time og da plukket hun flere pinner enn hun hadde gjort tidligere på dagen!
Rudy var den heldige utvalgte også til søndagens jakttrening. Vi starta med jaktlydighet, etterfulgt av at hundene fikk hente et par dummyer hver. Da syntes jeg Rudy hadde fått nok og takka for meg. Han var rolig og konsentrert og jeg hadde en god følelse!
Rudy på trening med "de store" - foto Sarita Winsevik

Da deler av gjengen dro for å trene vann med "unghundene" ble vi med. Markering over vann, og se det, langbein syntes fortsatt at han bør kunne velge hvor han skal gå ut i vannet - og å springe rundt ville jo vært mye raskere enn å svømme tilbake over vannet. Fin-fin trening for lille fjortisen min, men litt tøfft var det nok at Hansen skulle bestemme så mye :)

Denne uka har Ynni gått spor, mandag på jordet, tirsdag i skogen og onsdag på jordet igjen. Og det går framover altså! Det går fortsatt litt vel fort og blir litt lite pinner i skogen, men på jordet i går tror jeg bare hun gikk over en eneste pinne. Herlig, og som jeg koser meg, hun er bare så rå den frøkna! Rett vei på sporoppsøkene har hun gått også, og med Ida friskt i minne, hun går faktisk rett fram den veien jeg peker uten å virre rundt som en spaniel (sorry altså!).
Mandag trena vi lydighet også, tror vi skal kunne klare C-programmet, men de der B-øvelsene trenger vi litt mer trening på altså. Og da må nok jeg være like flink til å trene lydighet som jeg har vært til å trene spor i de siste dagene. Neste uke, vi tar det neste uke tror jeg!

Rudy da? Han fikk helt fri på mandag, tirsdag fikk han hente en sliten kanin, en kråke og en måke. Hm, han syntes ikke de var like tiltalende nå som de var de første gangene jeg prøvde vilt med han. Og det verste, jeg forstår det jo, den kanina var ekkel og har nå funnet et nytt hjem i søppelbøtta!!!
Endelig har bonden treska jordet ved siden av huset, og i går ble det dummyer over hele jordet og "frislipp" på alle hundene. Gjorde dette for noen år siden for at Ida skulle bli litt mer selvstendig, men har glemt å gjøre det siden. I går dro Ynni inn aller flest og Ida ganske mange mens Rudy bare henta tre stykker og Emma kom dinglende med to. Rudy klarte til og med å stjele en dummy fra en av de andre - det er jo IKKE hans jobb, det er det jo Emma som bruker å stå for!

Fikk forresten svar på SD2 testen til Rudy i går, og han er ikke anleggsbærer av dvergvekst heller, kjekt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar