fredag 4. september 2015

Mesterskapshelgen 2015 - og praktisk jakt

I helga var det klart for årets happening, ny rekord med tanke på antall påmeldte - over 250 hunder klare til start på Kalnes. Utrolig deilig med kort reisevei, veldig kort reisevei, Kalnes er nærmest å regne som min egen bakhage. Ynni var den eneste av mine som var påmeldt, og det altså med litt blandede følelser. Og hun var heit, helt totalt gal da vi kom inn på den første posten til Ole J. Andersen - og han hadde jo sett hundeskrellet mitt knalle som bare det noen uker tidligere... En enkel markering på stubbjordet, synlig skytter men ikke synlig kaster (nede i en dump). Vet ikke om frøkna så kastet, men hun sprang nå i allefall ut, ble borte i dumpa en stund og kom til slutt opp på kanten for å spørre. En ut, en stopp og en søk (for øvrig helt bortkastet fordi hun fikk dummyen i nesa akkurat da jeg stoppa henne). 16 poeng. Post to, dobbel markering "på linje" på eng, den nærmeste ble kasta først og skulle inn først. Ynni gjorde som veldig mange andre, sprang for langt til venstre og måtte dirigeres på den første, og helt ærlig husker jeg jammen ikke hva hun gjorde på den siste... Uansett, futtige 16 poeng også her og dermed var vi ute av "medaljekampen" allerede her. Post tre hos Øyvind Veel, en enkel markering på eng, to skudd og skjult kaster nede i ei dump igjen. Ynni så aldri dummyen, så jeg satte ned hånda for en dirigering - ren flaks gjorde at hun sprang rett på og dermed fikk vi 20 poeng. Post fire hos Svein Skeie, dirigering, skudd mot dirigeringa, så snudde skytter og gikk noen meter i fra dirigeringa og skjøt motsatt vei. Ut, stopp, høyre, stopp, søk ut og dummyen var berga, 19 poeng. Siste post hos finnen, skikkelig kul lang dirigering, men jeg var for slapp! Ynni gikk i søk litt for tidlig, måtte inn med en stopp og en ut, men kjente at den ble for dårlig og hun endte med å søkte seg feil vei. Ny stopp, høyre og dummy berga - æsj, denne tror jeg at jeg kunne gjort bedre. 17 poeng. Totalt 88 poeng og alle fra 89 poeng og oppover kom med i semifinalene. Litt surt når man liksom har konkurranseinstinktet intakt, men med det hete skrellet mitt hadde vi ikke hatt noe å gjøre i semifinalene - og det var jammen godt å være tilskuer på søndag! Jeg har starta på hele sju "NM" i jakt, Ida har kommet til semifinale fire ganger og Ynni to ganger (Ynni var ikke med som unghund). Det året jeg starta begge var begge videre.
Hadde planer om å starte brukstreninga med Ynni på mandag, men så kom vi med på praktisk jakt på torsdag, dermed ble det litt halvhjerta brukstrening denne uka. Og jeg som skal starte henne om to uker... Ja, ja, neste uke, neste uke skal vi prøve sporoppsøk og bruksfelt for første gang altså!!
Praktisk jakt ja, jeg hadde selvfølgelig et stort ønske om å klare det, men ikke særlig stor tro på det! Frøkna var heit som en nykokt potet, men klarte å holde seg i skinnet og fikk GODKJENT!! Veldig glad Hansen og en ny champion i Visterwood-familien. Kult, Sef er brukschampion, Cari er viltsporchampion og Ynni jaktchampion.
Nå, nå skal jeg starte brukskarrieren til Ynni, gleder meg, har tro på at hun kan bli en bra brukshund!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar