tirsdag 18. august 2015

En drøy uke...

...siden NM og mine planer for høsten begynner å ta form! Jeg har virkelig vært i tvil om hva jeg vil på hundefronten framover, ikke lett å velge hundesport eller hund når man har så mye å velge mellom. Jeg har tenkt og spekulert så jeg har blitt helt ør i huet den siste tiden, og rett og slett vært litt lei!
Jeg har jo hatt et lite ønske om å få dette jaktchampionatet på Ynni da, vi mangler "bare" den praktiske prøven, men jeg er jammen ikke sikker på om vi får det til. Hun er heit den frøkna, og jeg syntes hun bare er blitt heitere den siste tiden, jeg har meldt henne på en praktisk prøve, men blir ikke veldig overraska om hun piper seg bort. Jeg har bestemt meg for å droppe B-prøver denne høsten, dermed blir det heller ingen Eliteprøve på oss - vi har jo uansett ikke noe der å gjøre! Det er kjempetrist, for det hadde vært så utrolig morsomt å ha en hund å starte Eliteprøven med! Men det får bli Rudy, om han duger om noen år! Ynni er påmeldt mesterskapshelgen, men om påmeldingsfristen hadde gått ut i dag ville jeg ikke meldt på - det blir nok brukshund av henne denne høsten! Det har som sagt gått med mange timer med tenking og avveining for å komme fram til akkurat det, men nå kjører jeg i gang!
Ynni begynte jo å rundere på fjellet i sommer, fire treninger, og nå har vi vært med kompisene på to treninger til siden vi kom hjem. Og Ynni springer! Hun kan jo stort sett springe rett frem, hun søker, apporterer, leverer og påviser. Tror faktisk det skal gå greit å få til noe som kan likne rundering i løpet av høsten. Om jeg melder på årets siste stevne vet jeg ikke ennå, men det kan jo være et sånt lite mål i det fjerne. Har trent henne på lydighetstreningene de siste to mandagene også, og hun imponerer litt! Tror jeg må ha gjort en god jobb med henne det første året, for det er mye hun tydeligvis kan som jeg ikke engang husker at jeg har lært henne! Artig, for hun har mye ryddigere momenter enn det Ida har. Jeg må nok legge ned litt mer tid enn bare mandagene med kompisene våre om vi skal få det til, men med litt ekstra jobb tror jeg det skal gå greit å bli startklar innen ganske kort tid. Men feltsøket har vi ikke testa ut ennå, avleveringer som på apportering kan sikkert bli en liten utfordring når hun bare har levert direkte i hånd i fire og et halvt år! Nå på søndag testa jeg et spor med henne også, det siste sporet hun gikk før dette var på Sølen for drøyt tre år siden! Men altså, hun gikk ikke noe dårligere enn det Ida gjør, og noen av pinnene tok hun også med seg - altså ikke helt håpløst det heller! Sporoppsøk er jeg rimelig sikker på at vi aldri har testa, så det får jeg jo prøve på også - sender like godt en påmelding til C-spor i løpet av høsten jeg!
Ida da, hun ble plutselig til overs, lille fine Idamin! Mulig jeg prøver meg på en blodsporprøve om hun skjønner konseptet. Hun syntes jo alltid at alt nytt kan være litt vanskelig, så det er jo ikke sikkert hun forstår at det er blodet hun skal gå på. Vi får se, det er litt mye styr med blodspor, det er liksom ikke noe man bare tar på sparket og det er litt slitsomt syntes jeg. Det tar jo flere dager fra man har tatt fram blod til man kan gå spor! Altså ikke helt min greie!!! Men jeg skal ta meg sammen og prøve å få gått noen blodspor, så kanskje vi kan komme oss på en prøve i løpet av høsten. Spekulerer litt på om jeg skulle meldt henne på en B-prøve også, men de tankene er bare veldig, veldig vage akkurat nå, så de kan fort forsvinne i det blå! Og mens jeg tenker og spekulerer meldte jeg henne jammen i meg på et A-spor også - og vi som skulle slutte med bruks etter NM... Nå var du sikkert dum Hansen!
For Rudy har jeg ingen planer i år, han skal få dingle rundt i skogen med de lange beina sine en stund til. Han er en lang, tynn ting med så mye bein at hodet ikke når helt ut til alle beina. Det går fort i skogen og han er så klumsete at jeg er helt sikker på at han kommer til å skade seg en dag - bare å lukke øynene og håpe på det beste! Han trenes litt med ujevne mellomrom, men er fortsatt veldig ung og umoden. Nå er vi akkurat ferdig med fem uker med løpetid i huset, og han har hatt litt å holde styr på. Heldigvis, han spiser (selv om det ikke ser sånn ut) og sover godt, så det er bare de verste dagene at det er litt ekstra å passe på. Flink hund faktisk! Ennå en kullsøster er nå røntget, Betty i England med 8 (totalt) på hofter og 0 på albuer, herlig med gode resultater på slekta også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar