torsdag 16. juli 2015

Sommer...

...og sparsomt med oppdateringer. Her går det i hundre, og tiden framfor en skjerm er nesten helt fraværende!
Men altså, for å ta det hele i kronologisk rekkefølge. Rudy ble røntget på ettårs dagen og jeg gikk og venta på resultatet i en drøy uke. Heldigvis, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves - vakre hofter og albuer på den karen også! Han er så fin min kjempebaby, så jeg er utrolig glad for resultatet!

Uka etter røntgen gikk med til å få fikset litt på noen råtne vinduer og vaske litt husvegg. Bare tur og ikke mye til trening på de firbeinte altså. Så reiste jeg på Sølen, en uke med jobb der også - å være instruktør en uke er ganske slitsomt men også veldig inspirerende. Siden jeg ikke hadde noe ønske om å rundere denne uka, fikk deltakerne i min gruppe i oppgave å legg spor til Ida noen av dagene. Sporene håndterte hun helt greit - verre var det med pinnene. Må ta et lite oppgjør med henne om de pinnene snart igjen - for det blir jo så lite poeng uten pinner.
Dagene på Sølen starta med en liten sykkelrunde kombinert med lufting av hundene. De dagene vi var på lydighetsbanen på formiddagen fikk Ida en liten treningsøkt rett etter frokost og før kursstart. I skogen fikk hundene være med å tråkke over runderingsløypa, før de ble liggende noen timer i bilen. Etter kursslutt fikk de strekke litt på beina, og et par dager rakk jeg til og med en liten tøyposetreingsøkt med både Rudy og Ynni. Det er sen middag på Sølen, og det er deilig! Etter middag besto de fleste dagene av en eller annen form for sosialt samvær samt en litt lengre sykkeltur med hundene - Emma og Rudy fikk være igjen på rommet et par dager hver seg. Ida fikk være "demohund" på brukslydigheta, og hun var så flink - ikke perfekt på noen som helst måte, men hun gikk opp mot sitt beste. Bedre er vi jo faktisk ikke!
Søndag var det klart for hjemreise. Planen var å bruke litt tid i skogen og trene litt før vi dro hjem, men altså, da var penværet kommet igjen, og alskens innsekter hadde inntatt Sølen. Da var det bare å pakke sekken og komme seg ned i lavlandet igjen!! Tenk at det skal være så utrolig mye innsekter der at det nesten er umulig å puste når det er fint vær. Takk og lov for kalde dager og vind største delen av uka :)

Vel hjemme igjen var det bare å henge seg på veggen. Vasking og maling tar både tid og energi, særlig når man skal jobbe, trimme hunder og helst trene litt i tillegg.

Nevnte jeg at det er inspirerende å holde kurs? Resultatet er at Ynni har blitt et eksperiment - vi tester ut om det går å lære hundeskrellet å rundere uten treningskompiser. Etter fire dager kan jeg konstatere at det tar litt tid! Det blir mye gåing på Hansen og man trenger mange løsbitt og ryggsekker om man skal kjøre funn, funn, funn, funn, funn, funn. Ikke er det så lett å vite akkurat hvor "figurantene" ligger og ikke får man klikk på radioen når hunden har meldt. Rart, får se om det blir noe mer enn et eksperiment! Neste uke drar vi noen dager på den vanlige hytteturen - mulig Ynni skal få teste seg på ordentlig rundering der...
Noen annen form for trening er det ikke blitt tid til denne uka. Jeg vet jeg burde trena spor (det var de pinnene) med Ida og jakt med både Ynni og Rudy - men jeg har vel sagt det før, det får vente til jeg har både tid og inspirasjon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar