onsdag 20. mai 2015

Treningsintensivering!

Nå, nå har endelig Hansen begynt å intensivere treninga litt med Ynni!

Men først, forrige mandag, brukshundkonkurranse i klubben. Bare tre startende og bare ett spor å legge for meg. Rett vei og alle pinner på min deltaker, i tillegg var det supre forhold på feltet og alle hundene hadde fått inn alle gjenstandene på kort tid. Det burde gi et godt utgangspunkt for en fin-fin poengsum - men altså, da de skulle gå lydighet hadde himmelens sluser åpnet seg og det var ekstremt vått på plassen. Ikke lett å få til fin lydighet på sånt underlag, det var utrolig kjedelig for dem!

Det ble bare en veldig våt og kort luftetur på mine hunder etter at stevnet var ferdig.

Tirsdag var dagen for å teste noe nytt. Sykla en veldig kort og sakte runde med alle hundene før jeg satte meg i bilen og kjørte til Enebakk for å trene Ynni med levende fugler som forstyrrelser. Det ble vel ikke det helt store treningsutbyttet, men morsomt og interessant var det.


Onsdag var det Ida sin tur til å starte. Men siden jeg bare har 4 minutter til klubben rakk jeg en veldig kort sykkeltur med de tre andre først.
Rett vei og alle pinner er en god start! Ikke sånn veldig gode forhold på feltet, men vi fikk med oss alle apportene og 10 i karakter. Ikke all verdens god lydighet, men med nesten helt full pott i skogen holdt det til fin-fine 611.5 poeng!
Det ble en lang kveld, for jeg måtte jo ut og gå en bitte liten tur med alle sammen da vi kom hjem også.

Torsdag var fridag - jeg elsker sånne fridager!
Jeg gikk ut en tur med Rudy for å la han hente en tøypose eller to, men han var så apekatt at jeg måtte ta litt tak i avleveringene hans. Hm, det ble litt trykka stemning kan man si, og den lille luringen syntes nok ikke Hansen var den hyggeligste han har møtt. Vi avslutta med litt hopp og lek for å lette på stemningen før jeg pakka hundene i bilen for å dra avgårde på trening med Ynni.
Ynni fikk jobbe litt, det er vanskelig med avstandsbedømmelsen når det går opp og ned syntes hun. En lang treningsdag i artig selskap ble det, og Ynni var nok god og sliten i hodet sitt.

Da vi kom hjem måtte jeg ut en liten tur med Rudy igjen - greit å kunne rette litt på morgenens lille "seanse". Og nå var han så flink og avleverte både baller og dummyer i hånd!
Vi avslutta dagen med en sykkeltur i skogen hjemme.

Fredag tok jeg meg fri, og det hadde jeg virkelig behov for! Sovna faktisk på morgenkvisten og stod ikke opp før halv ni.
Sånn litt utover dagen gikk Rudy og jeg en tur på myra og la ut noen apporter til Ynni og Ida. Ja altså, det er jo Ynni jeg trener, Ida er som regel bare med og får hente en apport eller to i løpet av treninga. Hun elsker det! Litt variert trening ble det, og jeg så at jeg må begynne "helt på nytt" når det gjelder nærsøkene til Ynni. Ja, ja, da er det vel bare å gjøre det da....
Avslutta dagen med den vanlige fredagsturen med kompisene - det var godt å ha en avtale om tur, for det var jo blitt ganske dårlig med tur og trim på hundene tidligere denne uka.

Lørdag var jeg invitert på trening med Daniel Higgs, takk til Heidi Kvan for at jeg fikk være med!
Det hele skulle starte med et par timer unghundtrening, så jeg tok med Rudy. Meeeen, da det hele startet opp med alle hunder på linje, skytter foran og bak og en del litt eldre hunder på linja ble jeg helt blek og kjente jeg ble kvalm. Vi smøg oss bort, så fikk Rudy gå i bilen. Jeg er så redd for den langbeinte sorte diamanten min, og JEG er ikke klar for å sette han i sånne settinger ennå!

Ynni fikk komme ut og være med hele dagen. Fin trening, noen påminnelser om at vi må trene mer nærsøk og høyre/venstre, og noen nyttige diskusjoner underveis.
Og før dagen var omme hadde vi til og med tatt en runde rundt Ravnsjø.

Søndag var det jo 17. mai, og hva er vel bedre enn å feire grunnloven og friheten i skogen?
Først trening av unghunder, og denne gangen med full kontroll på omgivelsene! Puh, godt for meg det :-) Vi starta med å gå fot et lite stykke inn til et fint åpent område i skogen. Fire hunder og alle på linje. Først gikk vi fot, sitt og bli mens vi la ut et område med fire dummyer. Litt mer fot så vi fikk en fin avstand fra dirigeringsapportene. Så kasta vi en markering i god vinkel fra området vårt, og en hund fikk hente markeringa først, og så dirigeringa. Rudy syntes dirigeringer er artigere enn markeringer, han er rar! Så gikk vi litt mer fot, denne gangen med en skytter framfor oss som fyra av et par skudd, men uten noen kast. Vi la ut dummyer på samme område igjen, i tillegg til at vi la ut nok et område før vi gikk tilbake til utgangspunktet. Nå kasta vi noen korte markeringer framfor hundene i rett linje mellom hunden og det ene av områdene. Rudy oppførte seg eksemplarisk, og nå syntes jeg han hadde fått mer enn nok, så jeg trakk meg unna. Rudys aller første fellestrening er gjennomført!
De litt større hundene fikk seg en runde på vann - sidedirigeringer over vann er jammen ikke enkelt, hilsen Ynni.

Vi avslutta en litt våt og kald dag med is og jordbær i god 17. mai stil hjemme hos Marianne, og jeg var så lat at det ikke ble noe trim på hundene denne dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar