fredag 22. mai 2015

Tilbake til hverdagen!

Mandag og hverdag igjen, det er hardt etter fire dager med fri!
Østfoldtrening på kvelden, så jeg hadde med alle hundene og sykkelen da jeg dro på jobb. Etter jobb sykla jeg en liten tur med alle sammen før Ynni og jeg var klare for trening igjen. En veldig fin trening ble det også denne dagen. Så trivelig!

Tirsdag hadde jeg ingen avtaler, oj, de dagene er det ikke blitt mage av i det siste!
Først en runde på myra med Rudy, på tide å begynne med nærsøkene på den karen også - ser jo at jeg skulle kjørt mye mer av det på Ynni. Sitt og bli, mens jeg går i rett linje fra han og subber med en ball som jeg legger ifra meg et eller annet sted underveis. Det ble en tre-fire søk bakover og han lar i det minste ikke føttene springe seg til det! Siden han ikke akkurat viser den største entusiasmen måtte det bli et par-tre markeringer også, og nei, han er ikke så "gal" som jeg skulle ønske. Eller, er det egentlig noe jeg skulle ønske? Merkelig sammensatt fyr dette, for han er jo egentlig ganske så vill og gal i hverdagen. Mulig det er jeg som har gjort han litt "laid back", det hadde jo i tilfelle vært utrolig deilig om jeg kunne smykke meg med den erfaringen. Vi får se hva det blir av denne mannen - uansett, han er en utrolig herlig fyr!
Ferdig med Rudy og hjem for å hente Ynni. Bare Ynni nå, hun trenger denne alenetreningen framover tror jeg. Et par lange høyre og venstre blandet med noen nærsøk både den ene og den andre veien. De aller fleste nærsøkene gjorde jeg på samme måte som med Rudy - og det trengtes, for så fort jeg kjørte på "usett" ble det litt mindre fint å se på!
Vi avslutta dagen med en litt lengre tur på blandet underlag, grusveier, stier og midt i skogen, fint for alle hundene - ja også for kjerringa da!

Onsdag var det jeg som hadde ansvar for jakttreningen - men den helt store oppslutningen er det jo ikke om dagen. Vi var to stykker som gikk på myra den kvelden. Først en runde med unghundene våre. Rudy var kul, veldig kul - herlig! Forsøkte med et skudd, da reiste han seg og kom mot meg. Lenge siden jeg har skutt for han selv nå, og sist gang jeg gjorde det selv syntes han jo faktisk at det var litt ekkelt. Ingen tegn til at det var ekkelt nå heldigvis. Skjøt jo selvfølgelig ennå et skudd, da reiste han bare rompa og på det tredje skuddet satt han så fint. Og som sagt, det er ikke noe stress å spore, så han er jo svært så enkel å "korrigere". Ble ikke mange apportene denne kvelden, bare et par korte linjer og et par nærsøk. Veldig rolig og kontrollert trening.
De to voksne hundene fikk høyre og venstre trening, samt litt nærsøk. Men altså, herlighet, høyre og venstre er vanskelig det - ikke så merkelig at de ikke alltid gjør rett når vi stopper dem på 100 meter...

Energien til Hansen er veldig lav om dagen, når arbeidsdagen er slutt er det som regel helt tomt og jeg må virkelig ta meg sammen for å komme meg ut. Torsdag var en sånn skikkelig "down" dag, men da jeg endelig fikk slepa meg ut var jeg ganske heldig. For da jeg parkerte bilen, stod bilene til runderingskompisene mine der - det resulterte i at jeg fikk turkompiser da både de og jeg var ferdige med trening! Men først gikk jeg ut med Ynni for å trene mer høyre, venstre og nærsøk - og det trengs ja! Etter en liten seanse med henne bytta jeg hund og Rudy fikk en liten runde med fot og noen tøyposer. Og hva skal man si om den godeste Rudy da? Han er en utrolig morsom fyr, rolig, impulsiv, balansert, helt totalt vill og gal, alt i ett liksom. Blir helt fasinert av den fyren. Akkurat denne dagen gikk det i hytt og gevær da jeg slapp han løs før vi kom fram til jordet. Han sprang i sporene etter meg og Ynni og hadde en voldsom fart gjennom skogen - fint å trene innkalling og stopp på fløyte i sånne settinger, og det artige er jo at han både kommer og stopper like fort som han springer. Trente litt nærsøk med han, helt enkelt, han får se at jeg "går et spor" og får søke i den retningen (vi har holdt oss til bakover foreløpig). Siden jeg trener høyre og venstre med Ynni tenkte jeg at det ikke kan skade å gjøre litt sånt med Rudy også, så han fikk en høyre, en venstre og en ut han også. Men så var det den siste dummyen for dagen da, den ble så innmari tung altså, og ramla rett og slett ut av munnen på han. Om han hadde noen planer om å plukke den opp igjen, NEI, den var rett og slett helt uinteressant! Har jeg nevnt at han er er rar fyr?



Endelig fredag, og jeg har heldigvis turkompiser i kveld også - bra for meg, ellers ville det ikke blitt tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar