mandag 11. mai 2015

Så ble det endelig...

...helg igjen, og jeg klarte å komme meg ut og trene litt - jeg var faktisk ganske så effektiv på lørdag syntes jeg selv. Jeg la først ut et helt kort sporoppsøk til Ida. Det fikk ligge og godgjøre seg både lenge og vel, mens jeg tok med både Ida og Ynni til skogs for å trene. Og akkurat denne dagen var Ynni "verdensmester" i markeringer, wow hun var god!! Ok, det må jo nevnes at det bare var oss tre, Ida, Ynni og jeg, og da ligger jo gjerne stressnivået noen hakk lavere enn i litt andre settinger. Men fytti så bra hun var!! Ida derimot, hun spikra vel ikke en eneste en denne dagen...
Da vi kom tilbake til bilen gikk jeg en liten runde med Rudy og noen tøyposer. La igjen en dummy og gikk 70-80 meter, sendte tilbake - det gikk fint! Så gikk vi til samme plass, la igjen nok en dummy og gikk tilbake til samme utgangspunkt. Der kasta jeg en markering (i rett linje) mellom oss og dummyen, han henta markeringa veldig fint (den var ikke veldig lang altså), så sendte jeg han på dirigeringa. Og wow, det gikk helt fint, morsomt! Vi gikk litt mer fot og jeg fant et sted der det så fint ut å kaste en markering. Men altså, da var det tomt i den lille hjernen til den digre babyen min! Prøvde oss flere ganger, men han var bare fjern - ojojoj, skal bli spennende å se hva det blir av den fyren!
Ida sitt sporoppsøk var blitt godt og vel to timer gammelt, og gikk veldig fint - men det var jo ikke akkurat lagt opp til skulle kunne gå så veldig galt heller!
Senere på dagen ble det sykkel/gåtur på hundene og da var alle godt fornøyde utover kvelden!

Søndag ble en hyggelig opplevelse! Vi har jo etterhvert ganske mange hunder som mer eller mindre er klare for EK i Østfold-avdelingen, og noen kloke hoder syntes vi skulle prøve å samles og trene litt på "avdelingsvis". Hele sju stykker var samla hos Øyvind Veel - der han kasta apporter og la opp trening for oss! Veldig trivelig dag, konstruktive diskusjoner og fin trening som helt klart frister til gjentakelse! Ynni var het som en potet - ja for det rekker at noen står der ute og kaster apporter for at hun skal bli varm i topplokket. Jeg syntes jeg begynner å få sånn rimelig grei kontroll når vi bare står stille på linje, men når vi skal gå walk-up!!! Ja da er hun KLAR! Hun har fullt fokus på den "der ute", og når en hund har apportert og noen sier "vi går" starter hun å steppe. Herlighet! Syntes jeg klarte å løse dette ganske greit ved å bare la de andre gå og ikke gå før hun satt stille, og til slutt kunne jeg faktisk belønne henne for at hun ikke starta å steppe!! Mer av dette takk!!
Det ble en lang dag, da er det alltid tungt å ha tre hunder til! Fordelen er jo at de må få gjøre litt de også, og da blir det jo litt trim på Hansen også, som ikke akkurat hadde overanstrengt seg og i tillegg spist bensinstasjon-boller til lunsj!

I dag er det mandag, vi har brukshundkonkurranse på klubben og jeg skal legge spor - bare 12 påmeldt i A, og akkurat for øyeblikket er det bare 8 igjen. 3 stykker starter i dag og 5 på onsdag, veldig kjedelig å bruke en hel kveld på bare 3 ekvipasjer - og starte selv på onsdag. Brukshundsporten er vel ikke akkurat på vei OPP...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar