onsdag 27. mai 2015

Ida - Labradormester 2015

Lørdag ble det ingen trening, planene var der, men altså, man må jo både rekke og gidde... Ble en trimmetur i steden, da fikk jo alle fire være med, og det tror jeg de satte pris på.

Søndag var det klart for årets utstilling - nei, jeg har ikke utstillingshunder og er veldig klar over det, de er kjøpt for å brukes! Mine hunder er fantastisk vakre, hver og en på sitt sett, i tillegg er til og med de fleste av dem proposjonalt bygd. Brukshundklasse tisper - eneste kravet for å stille i brukshundklasse er minimum en 3. premie i BK, altså det absolutt laveste som er mulig å få av premie på en jaktprøve. En eneste utstillingsavled labrador i klassen i tillegg til de seks jaktavlede... Ynni og Ida gikk ut med hver sin "Very Good" - noe som i og for seg kanskje ikke er så gæ'li i følge standarden, men sammenliknet med de hundene som får "Excellent" på DAGENS utstillinger er det jo et hav av forskjell. I mine øyne er veldig mange av de labradorene som faktisk vinner på utstilling både uproposjonerte og overvektige - og dermed ikke skapt for "a days work". Men, altså, siden det bare var en "rødsløyfe" i klassen måtte også "blåsløyfene" inn for å plasseres - Ida nr. 2 og Ynni nr. 3. Da har vi vært med på det også!

Mandag var det Working Test på timeplanen. Ida har vært med på trening noen få ganger de siste ukene. VÆRT MED, ikke trent altså. Hun har fått hente en tøypose i ny og ne og vært fornøyd med det! Var litt spent på om hun skulle klare dagens oppgaver, og tja, det gjorde hun vel ganske greit faktisk. Markeringen på den ene posten til Frank Hermansen fikk hun aldri med seg, så der ble det ikke så mye poeng, og dirigeringen på den andre posten til Frank var så klart bitte litt vanskelig for henne, men vi løste den. Full pott på markeringa hos Ole J. mens vi strevde litt også med dirigeringa hos Morten, markeringa der gikk strålende. Hos Øyvind gjorde hun en ganske fin dirigering. Totalt 83 poeng er jo ikke så mye å skryte av, men noe mer kan jeg jo ikke forvente av henne, og det holdt til en 3. plass.

Ynni da? Joda, hun slet litt på markeringa hos Frank hun også, så den aldri og jeg måtte inn og dirigere til slutt. Dirigeringa hos Frank gikk helt supert, markeringa hos Ole J. og Morten likeså, så måtte jeg styre bitte litt på dirigeringa hos Morten. Men hos Øyvind, ja der kom nullen! Hun kom med lyd akkurat i det jeg sendte henne, det vet hun jo at hun ikke får, så da kom hun inn igjen... 70 poeng ble det til slutt, og selvfølgelig ikke "bestått".

Tirsdag og hjemme igjen, tok med meg både Rudy og Ynni en tur på myra for å trene litt. Det ble altså ikke så mye trening på Ynni... Han er en herlig langbeint skapning denne Rudy-mannen min! Sitte fint ved siden av Ynni, se en markering, fortsatt bli sittende mens Ynni springer, ja se det gikk helt fint, for YNNI er jo ikke hans kommando. Men, da jeg skulle sende Ynni på en dirigering og han ble plassert i sitt bak oss, ja se da gikk han - for UTTT er jo også hans kommando. Ble mest sitt og fot på begge to altså, skal nok ikke ha han med når Ynni skal trenes neste gang.
Etter to dager i bilen tror jeg det var godt for hundene med en tur, og heldigvis hadde jeg turselskap!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar