fredag 8. mai 2015

Nok en uke helt uten trening.

Og jeg blir rett og slett sur fordi jeg ikke har overskudd til å komme meg ut og la hundene hente noen tøyposer nå og da!

Forrige torsdag gikk vi bare tur - men heldigvis med turselskap.

Fredag var det jo fridag - 1. mai. Da var jeg forutseende nok til å ta initiativ til jakttrening, jippi! Fire stykker på myra, Ida fikk også være med og hente et par apporter. Varmt og tungt å springe var det, så det var to fornøyde hunder jeg hadde med hjem. Og Hansen blir litt gladere når hun har vært ute og trena med hundene!

Da de store hundene var ferdige gikk vi en "fot-tur" med de små. Hadde med oss en tøypose hver i sekken og alle fikk hver sin markering. For første gang fikk Rudy sitte på linje og se at en hund henta dummy, han takla det helt fint og var rolig og balansert - lykke! En markering fikk han også hente og så gikk vi fot hjem igjen. Superfin trening samles som om det skulle vær trening - og bare gå fot!
Rudy og Emma fikk også en tur sammen med et par hundekompiser før jeg tok med de to sorte damene på sykkeltur, og da var været snudd helt om - hagl og regn, og det er kaldt kan jeg love!

Lørdag morgen fikk Rudy en liten fot-tur alene med litt innlagt tøyposetrening. Det er ikke mye vi gjør på disse rundene våre, men et par markeringer og en liten rett linje ble det.
Ida fikk et spor, sånn ca 1500 meter i, tydeligvis godt beferdet terreng, for hun fikk virkelig slite.
Og denne dagen ble det bare en kort tur på alle hundene - lenge siden ingen av dem har fått langtur nå!

Søndag morgen ble det en ny liten fot-tur alene med Rudy. Jeg har jo med tøyposer, og det blir litt impulstrening - alt etter som hva terrenget tillater. Så på søndag ble det en liten øvelse i å hoppe over en lav bom, først bare hoppe, så holde dummy og hoppe. Og tenke seg til, da han skulle hoppe med dummy ramla den ut av kjeften hans gett. Fin liten moment-trening.
Tok med de to svarte damene på en litt lat sykkeltur, for det meste på grusveiene. Så dro vi på badetur, og da fikk bare Emma og Rudy være med. Og har du sett, den apekatten min både bader og svømmer helt frivillig som bare det han. Det var jo greit å vite - for nå vet jeg at vann ikke kommer til å by på andre problemer enn at det kan bli litt i overkant artig kanskje!
Ida fikk et langt fremmedspor, skikkelig dårlig oppsøk, men så gikk det ganske fint en lang stund, helt til vi kom til et terreng der det nok hadde gått litt vel mye folk i løpet av dagen. Og pinner, nei se det ble det ikke mange av. Jaja, jammen godt jeg ikke har så høye mål!
Det ble en litt sen og kort kveldstur denne dagen, og vakkert var det ute!


Mandag er fast brukslydighetsdag, og fytti som Ida og jeg sliter om dagen. Kryp på alt annet enn veldig fin og flat gressbakke blir ikke bra. For ikke å snakke om innkallinga, den er bedrøvelig!
Heldigvis ble det lang tur med treningskompisene etter trening, og det er bedre enn trening altså!

Tirsdag var det møkkavær, ikke så veldig fristende å verken gå tur eller trene, så jeg kasta meg i det og gikk ut med alle hundene en liten tur rett etter jobb. Fire bløte hunder, fire bløte bånd, fire bløte seler, fire bløte håndkler og Hansens bløte klær - det er bløtt det! Etter å ha slækka i sofaen i flere timer klarte jeg å kreke meg ut en liten tur for å trene innkalling med Ida - ja, den var så bedrøvelig at jeg faktisk må trene med henne... Tok med både Ynni og Ida og gikk opp til klubben og trena "noen" innkallinger, og vi var så sent ute at det faktisk ble mørkt før vi kom hjem.

Onsdag testa jeg sykkeltur med Rudy i bånd, jada, jeg vet, han er bare 10 måneder, men en kort sykkeltur har han ikke vondt av! Han traver så elegant når vi går tur, selv når han går i sele og på stram line (jeg har ingen annen hund som kan trave i mitt gå-tempo på stram line). Men i litt større fart ble det vanskelig å trave med de lange beina kan jeg love. Han så skikkelig komisk ut! Men det gikk seg til etterhvert, og det så ut som om han fikk litt mer kontroll på de lange beina sine.

Og torsdag, ja gjett, bare tur selvfølgelig.

Nå begynner jeg virkelig å kjenne desperasjon etter å få trena med Ynni, det er ikke lenge igjen til vi drar til England, og innen den tid er det ganske mye jeg burde ha trena på med den frøkna... Men i dag er det fredag, det betyr fredagstur med gjengen og selvfølgelig ingen tøyposer i dag heller! Heldigvis er det helg snart, og da, da skal jeg finne fram tøyposene altså!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar