tirsdag 21. april 2015

Svømmedyktig langbein?

Da jeg henta Rudy sent i oktober var det alt for kaldt for en sånn liten søt sort sak å bade. Ikke hadde han svømt hos sin oppdretter heller, så jeg har altså en nærmere 10 måneder gammel labrador som aldri har svømt. Siden det var så utrolig varmt i dag (over 20 grader i skyggen), og jeg allikevel skulle til Tunevannet og trene lydighet med Ida tenkte jeg at tiden var inne. Tok med Ida ned til vannet - i tilfelle dummyen måtte reddes. Slapp dummyen i vannkanten så han ble bløt på føttene for å få tak i den, det gikk fint. Så kasta jeg den ut så han akkurat kom til å miste fotfestet med de lange beina sine (bare tre meter fra land). Blulululup sa det i det han kasta seg i, så var hele hunden under!. Da han kom opp igjen satte han kursen mot land, men kom han på at dummyen fortsatt lå igjen der ute, han snudde, tok to svømmetak og vips - dummyen var redda. Nå vet jeg at langemann ikke må lures til å bade, og det blir ingen flere apporteringer i vann før han begynner å bli så god på lange linjer at vi kan legge igjen og gå rundt vannet før vi sender - og det blir vel ikke på denne siden av sommeren :-)
Ida fikk litt brukslydighet - og i dag så det faktisk ut til at frøkna var seg selv igjen. Vi får håpe det!
Som vanlig ble det tur etter trening, en broket forsamling!
Olli, Ragni, Mayra, Rudy, Ynni, Ida, Sid og Ozzy - ikke akkurat lett tilbakelent...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar