mandag 20. april 2015

Det er vår - sånn varm vår!

Forrige uke ble det ingen apporteringer på noen av de sorte.
Rudy fikk gå fot alene et par dager, og være med på Retrieverklubben på miljøtrening på onsdag. Ida var jo høyløpen forrige helg, Rudy er 9-10 måneder og man kan trygt si han var litt apekatt noen dager forrige uke. Med tanke på alderen kan det jo hende vi kommer til å ha den lille store apekatten i hus en stund til.

Ida fikk faktisk trene lydighet hele to dager - men altså, hun er litt svingstang i hodet. Hm, jeg har aldri hatt sånne "problemer" i forbindelse med løpetid på henne tidligere, dette liker jeg ikke!! Vi får håpe hormonene hennes er på rett plass igjen snart - for der kan vi liksom ikke skylde på at hun er i slyngelalderen....

I helga derimot, ja da ble det litt aportering på de sorte!
Lørdag hadde jeg hele den fine treningsgjengen hjemme hos meg. Vi var først to stykker med hver vår unge hund som trena litt fot - eller, mye fot, samtidig som vi la ut apporter til de store hundene. Ja, så fikk de unge håpefulle et par apporteringer hver også. Vi testa ut noe som vi nok skal prøve å utvikle litt videre - for visst var det en god idé, selv om det kanskje ikke fungerte akkurat som vi hadde tenkt :-)
De voksne og godt trente hundene fikk kjørt seg med både drive, markeringer og dirigeringer - og det var flere enn hundene som var slitne i hodet etter den seansen. Herlig!
Selv rakk jeg bare hjemom for å stappe innpå litt mat før jeg føk avgårde og la ut spor til Ida. Mens sporet fikk ligge var det tid for å trimme alle hundene med en kombinert sykkel og gå tur. Vi sykler litt, går en runde og sykler tilbake. Bra kombinasjon!
Ida var ikke akkurat selvsikkerheten selv i starten, lurer på om ikke det var jeg som tok de fleste avgjørelsene når det "butta litt imot", men etter hvert ble det mer selvstendig arbeide - og jeg hadde lagt pinnene veldig enkelt denne gangen, så de fikk hun med seg!
Trenger jeg å si at det ble ganske seint før jeg ramla sammen i sofaen den dagen?

Søndag var satt av til de unge håpefulle. Først felles jaktlydighet med alle sammen, bare fot, fot, fot, sitt, sitt, sitt, og et par innkallinger. Så tok vi ut en og en, eller to og to for de som håndterte det, og plutselig blir det litt mer interessant for hundene. Hvorfor, jo fordi en eller to personer går framfor dem når de går fot. Ikke så vanskelig å se hvilke hunder som har vært med på fellestrening med apporteringer - lange halser og litt vanskelig å holde fot-posisjon. Fin-fin basic trening ble det!!
Siden de "gamle" hadde tilbragt noen timer i bilen mens vi nøt de unge, fikk de komme ut og gjøre litt de også. Lørdagen hadde jo noen av dem bare "blinde" dirigeringer, så vi satsa på "kjente" områder og brøt litt med markeringer som skulle ødelegge linjene. Men de lot seg ikke lure, herlig! Til og med Ida fikk være med denne gangen - og hun koooooste seg!!
En hel dag sammen med denne herlige hundegjenen og eierne deres - bare Emma som ikke fikk trene jakt!

Det ble sent også denne dagen, og jeg kan bare konstatere at jeg har utnyttet dagene fult ut denne helga!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar