fredag 6. februar 2015

Stabilt vær hele uka, herlig!

På denne tiden av året kan det være interessant å planlegge lange kjøreturer, men jeg syntes det kunne være på tide å få litt påfyll i verktøykassa - og "fra valp til unghund" passet jo veldig bra akkurat nå! Spennende å høre hvordan proffene gjør det, og hva er det som gjør at jeg ikke får det til så bra som jeg vil? Nå har jeg altså ingen unnskyldninger for å ikke få det til - det er liksom bare meg det står på, denne gangen også...


Hei og hopp, noen ganger er ned opp og opp ned!
Kjøreturen nedover gikk helt fint, selv om det var mer snø sørover var det bare veier. Men hjem igjen på søndag kveld var det ikke trivelig å kjøre - når du kjenner at bilen slipper underlaget er det bare å kjøre ennå saktere. Det ble en lang og slitsom tur hjem, og man er litt ekstra lykkelig når man kommer hjem like hel og fin :-)

Hjemme hadde det kommet noen få cm med snø igjen, dermed ble mandag kveld brukt til rekognosering i skogen - kan det gå å sykle tro? Det fine (og det kjedelige) med skogen hjemme er at den er godt brukt. Vinterstid, når det kommer snø og den blir liggende uten å omdannes til is, ja da tråkkes snøen til og det blir et supert underlag å sykle på - og nei, det er ikke nødvendig med piggdekk. Tirsdag ble det så klart sykkeltur, og det gikk helt strålende! Hadde med frøken gul også, 10 km i godt driv, og så lenge hun får springe løs løper hun jo gjerne foran også! Emma blir snart 10 år nå, og er en "godt brukt" hund, litt forkalkninger i ryggen og et par dårlige håndledd, men akkurat nå er hun tydeligvis i god form!

Siden det har vært litt kaldere i det siste begynner isen å bli trygg nå, og med det lille snølaget oppå burde det jo kunne være mulig å gå på ski også? Har sett på bilder og lest alle de herlige oppdateringene på fjasboka om skiturer og flotte forhold i store deler av landet - kan trygt si at jeg er bitte litt misunnelig på det. Og tenk, onsdag ble det skitur på isen, for en lykke!! Jeg har et par svarte hunder som fungerer ganske bra som trekkhunder, de går jevnt og fint og jeg kan bare skøyte på der bak, jeg blir akkurat passe varm og hundene får god trim, herlig!

Lange ben så han kan springe fort, langt og lenge!
Ny skitur på torsdag, først en runde med de tre voksne - de to svarte i stroppen og Emma løs. Så bytta jeg ut den gamle røya med den unge virile herremannen. Da fikk Ynni og Ida springe løse også, og jeg ble litt svettere selv! Rudy storkoste seg og har nå vært på sin første skitur!

Synd man ikke alltid er på riktig avstand fra hunden når den står så fint!
Trening denne uka da? Nja, eller rettere sagt nei! Ynni og Ida har ikke fått noe - men de har jo endelig fått litt skikkelig kondisjonstrening da! Både mandag og tirsdag fikk Rudy alenetur og alt hva det kan by på av "trening". Et par dummyer som jeg klarte å smyge ut og han fikk søke opp, og en kilometer med fot begge dager. I tillegg fikk vi til én sånn skikkelig bra stopp på fløyte begge dager - og da gjorde vi ikke noe mer av det! Kult, nå har jeg flytta stopp-signalet ut på bitte litt avstand, og jeg blåser når han er på vei bort fra meg. Onsdag fikk han til og med gå en linje - og vi har vel tidligere vært inne på dette med korttidsminnet... Ja, ja, det kommer seg sikkert!

Dårlig bilde, men en vakker liten mann er han blitt!
På onsdag tok vi en tur på miljøtreninga på Retrieverklubben, gikk fot langs med kantene og trente litt sitt mens de andre holdt på med sitt og bli midt på plassen. Det fungerte fint helt til en luring kasta en tennisball ikke mange meter ifra oss, da ble Hansen forbanna! Jeg har valgt miljøtreninga bare fordi det ikke er andre forstyrrelser enn hunder som trener fot og sitt der! Den lille mannen er bare 7 måneder og jeg vil IKKE at han skal utsettes for forstyrrelser som hans lille hjerne ikke håndterer fullt og helt ennå! Det var ukas skjennepreken og frustrasjon, og smekk på fingrene til meg - vi får holde oss hjemme i vårt eget lille beskytta miljø en stund til!!

Mitt paradis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar