fredag 13. februar 2015

Fart på treninga?

Veeel!

Lørdag var det fellestrening for Ynni - fjerde gangen hun er ute og trener siden Nordisk, og alle ganger sammen med andre. Fellestreninger er vel og bra - men da kjører man gjerne hund isteden for å trene hund... Kjente at jeg ikke ville kjøre for vanskelige oppgaver, men klarte tydeligvis å feile både en og to ganger. Bare å ta seg selv i nakken og komme seg ut og trene litt detaljer alene nå! Etter trening var hele gjengen samlet til mat og prat i en liten leilighet stappfull av folk og dyr - hyggelig med litt sosialt utenom treninga også!

Søndag takka jeg nei til tilbudet om å dra til Flateby og gå en lang skitur med Marianne og Hilde - kjente at det kunne være godt med en hel dag uten avtaler. Og det kom Rudy og Ynni tilgode!
Det var strålende vær og jeg fikk nesten vårstemning av å rusle rundt på jordet og trene litt med Rudy. Han fikk gå fot og hente et par apporter - i tillegg skjøt jeg for han for første gang. Interessant å se reaksjonen, jeg skjøt et skudd og så kasta jeg en dummy. Han "skvatt" og det så ikke ut til at han fikk med seg kastene - ingen av gangene. Da jeg kasta uten å skyte hadde han god kontroll på området. Tror aldri jeg har skutt og kasta så tidlig med noen hund, men har lyst til å gjøre det med jevne mellomrom. Jeg har alltid vært litt sløv med å skyte når jeg er alene - litt avdramatisering bør jo være bra!! Før jeg gikk hjem med Rudy, "preparerte" vi jordet med noen dummyer til Ynni. Og gjett om hun var glad for å være med ut alene! Hun fikk kjøre høyre, høyre, høyre og høyre langs med jordekanten - så snudde vi og gikk tilbake og kjørte venstre, venstre og venstre til de samme plassene. Vanskelig å gå langt til sidene syntes Ynni, en fin-fin trening og jeg kosa meg med den halvgale frøkna :-)

Mandag var jeg fortsatt i siget, og tråkka over ei stripe felt for Ida da jeg kom hjem fra jobben. Feltsøk har ikke akkurat vært prioritert i treningen hennes, hun har jo vært ganske så flink selv uten at vi har trena noe særlig på annet enn avleveringer. Det ble seks apporter (tror det er seks apporter i det nye regelverket), og det gikk ganske lett - litt på utsiden av der jeg hadde tråkka, men med Idas erfaring er jo ikke det så merkelig. Hun var så glad at hun hadde fått skikkelig trekk for tygg på den første (ja kanskje til og med den andre) gjenstanden! Siden jeg likevel var igang la jeg ut fire dummyer i samme område. Rudy hadde stått inne på gårdsplassen og sett at jeg gikk rundt i området da jeg la ut apporter til Ida, og han sprang som et uvær på første "sending". Men så gikk han over i et søk som jeg kjente at jeg kan like veldig godt. Jeg har latt han finne dummyer i akkurat dette området tidligere, da har han i grunn bare vært middels interessert. Jeg har ikke hatt noen panikk, for med litt erfaring og alder er det mye som kan løse seg! Men, jeg må fortsatt øve på å fakke apporter - han slenger dem bare ifra seg i det ha slenger rumpa i bakken. Det er i grunnen ganske så søtt, foreløpig...

Så kom tirsdagen - og vi gikk på ukas treningssmell! Ingen trening resten av uka - verken ridehuset eller miljøtreninga på Stikkaåsen. Jeg er så sløv!! Nå er det mange uker siden sist vi var i ridehuset, og jeg kjenner på meg at det kanskje ikke blir noe mer denne sesongen. Det er jo så utrolig deilig å sette seg i sofaen etter kveldens trimtur med hundene... Blir ikke "verdensmester" med så sløv eier! Tirsdag tok jeg med kamera og alle hundene og rusla en tur nedover jordene - resultatet ble en hel drøss med dårlige bilder, det er fortsatt for mørkt etter jobben! I tillegg har jeg ingen internettilkobling hjemme om dagen og dermed får jeg ikke engang lasta opp de dårlige bildene i bloggen.

Av trim har det vært litt variert den siste uka. Lørdag var det supre skiforhold på Vestvannet, jeg gikk først ei mil med de tre damene - og de to svarte fungerte som trekkhunder. Så fikk Emmma og Ynni (som jo skulle på jakttrening senere på dagen) ligge i bilen mens Rudy fikk komme ut og springe med noen kilometer sammen med Ida. Rudys første skitur, og han syntes det var helt topp - og når Hansen må gå helt for egen maskin går det ikke fullt så fort!
Søndag var det varmegrader og snøen var kram og veldig tråkk, det ble bare en runde, for selv med trekk var det tungt. De har jo fått kjørt seg noen dager på rad de to trekkhundene nå, så det var ikke all verdens drag i dem heller.
Mandag var det strålende vær og varmegrader på dagen, da venta vi til litt senere på kvelden med skituren. Skikkelig god glid og Hansen klarte fint å skøyte drøyt 11 km uten å måtte ta trekkhundene til hjelp.
Ikke like fint vær på tirsdag, og bra var vel det - for jeg glemte hodelykta og da er det kjekt med skyer som reflekterer lyset, det gikk helt fint å gå uten hodelykt. Men da vi hadde drøyt fire kilometer igjen knakk piggen på den ene skistaven - det gikk ikke like fint.
Onsdag blåste det, og dermed forsvant skiføret som dugg for solen - og det ble plutselig skøyteføre i skogen... Trist! Og det er utrolig mye kjedeligere å gå på beina, spesielt når det kun er piggsko som gjelder! Det ble altså hele seks dager med "skiføre" på Vestvannet i år, vi får vel være glade for det lille vi fikk! En liten titt i "loggen" viser at jeg hadde ski på beina fire dager i fjor - og da gikk vi på ski på jordene og i skogen, det var nemlig ikke engang is på vannet i fjor.
Torsdag måtte vi såklart også ta beina fatt, det er så speilblankt i skogen at det er helt umulig å sykle - tror tilogmed det ville vært litt vanskelig med piggdekk!
Nå er det fredag igjen, og fredager er det alltid treningsfri - men tur med hele vennegjengen regner jeg med at det blir. Og i morgen er det trening med Ynni igjen, gleder meg, god helg alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar