fredag 23. januar 2015

Herlig uke!

Tirsdag kveld dro vi i ridehuset igjen - det var noen uker siden sist nå. Og alle hundene fikk hver sin lille "treningsøkt", noen mer seriøse enn andre. For Rudy var det så klart sitt og fot, det er jo det vi trener om dagen! Ynni fikk gå fot på høyre side - det går fint så lenge vi går inntil veggen :-) Emma fikk også litt fot på "feil side" og hun begynner å få det til nå. Det kan så klart komme av at hun ikke har gått en eneste meter fot på rett side på et par år... Ida var det mer seriøse innslaget, eller, hun var svært så useriøs i starten, men det ble en riktig så fin trening når hun fikk roa seg litt ned. Fot, med fokus på startene - hun har jo en tendens til å klare å "slenge" kroppen inn framfor meg i det jeg starter å gå. Det skal vi ha fokus på framover. Så ble det litt fokus på de vanskelige øvelsene i bruksen, hals, tungapport og litt kryp. LP-øvelsene orker jeg rett og slett ikke trene på.
Fire lykkelige hunder den kvelden, og sånt blir man jo lykkelig av selv også!

Onsdag kveld dro jeg med meg Rudy til miljøtreninga på retrieverklubben, jeg har sagt det før og sier det igjen, det er super trening, særlig for unge hunder!! Og det tror jeg han hadde godt av, han har jo liksom ikke vært "ute blant folk" den der lille hunden. I starten var han både spretten og opptatt av de andre, men så gikk det seg til. Herlig! Da jeg var ute og gikk tur på tirsdag gikk jeg der og tenkte på at det egentlig var superdupert sykkelføre, så da ble det å teste sykkelen på onsdag kveld. Og det VAR supert sykkelføre - mye bedre enn det har vært på mange måneder. De to cm'ene med snø og forholdsvis hardt underlag gjorde det hele til en nytelse!

Torsdag hadde jeg en sånn skikkelig hverdagslykke-opplevelse! Min gyldenpels har stort sett gått i bånd de siste åra fordi hun fint kan finne på å jage rådyr. I det siste har jeg blitt veldig sløv og har hatt henne veldig mye løs, og det har gått bra, selv med møte av elg flere ganger. Joda, hun fikk seg antakelig en karamell av en elg for tre år siden, og etter det har hun nok latt elgen være i fred. Men jeg har ikke i min villeste fantasi trodd at hun har slutta å jage rådyr selv om hun altså ikke har vært på jakt i det siste. Og i går, ja da kom det et rådyr sprettende ut av skogen og ut på jordet der vi gikk og hun sprang ikke etter - er helt målløs ennå jeg!

Tror det bare er her hos oss det ikke er skiføre om dagen, og det plager meg litt. Da får vi ta til takke med det nest beste, og det er sykkeltur. Sykla på torsdag også, det hadde kommet ennå et par cm med snø, men det gikk helt fint det også! Det er bare de to svarte damene som har fått være med på sykkeltur, tror verken den eldre damen eller den unge herren har så godt av det. De fikk gå rusletur rundt på jordene.

Nå er det fredag og helgen skal tilbringes på årets jaktkonferanse - blir nok veldig lite tid til hundene denne helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar