fredag 28. november 2014

Ta det rolig!

Det blir virkelig ikke mye trening med lillebror - og bra er vel det, "ta det rolig" er mottoet denne gangen!
Mye gamle tenner som skal ut og nye som skal opp om dagen, men om jeg ikke tar feil har han bare et par hjørnetenner igjen før alle de gamle er ute nå.


På jobben sover han stort sett hele formiddagen, og etter en luftetur i lunsjen sover han hele ettermiddagen også. Han har et ganske lite stoffbur, og stikk i strid med alle forståsegpåere og dyrevernere hadde jeg faktisk stengt bur de første to ukene. Etter to uker fikk han ligge der med åpen dør, og der ligger han altså, nesten hele dagen uten å flytte seg mer enn opp-ned og fram-bak - og han har ingen stående ordre om å bli i buret (bare på kontoret). Jeg er av den enkle oppfatning av at om man bare gir de riktige vaner med en gang, ja så fortsetter de vanene resten av livet. Jeg kan ta et ganske enkelt eksempel som gjelder alle mine hunder. Alle har vært med på jobb mens de har vært små. Med Emma hadde jeg ferie da jeg henta henne, skikkelig seriøst og godt planlagt altså - helt i tråd med hva svært mange anbefaler. Etter et par-tre uker måtte hun være med på jobb, men uten bur. Når Emma nå en sjelden gang får eller må være med på jobb er det mye styr, hun ligger litt her og litt der. Jeg hadde heller ingen regler om at det ikke var lov å hilse på hunden, så hun tror at alle kommer for å hilse på henne. Ida, Ynni og Rudy har alle vært med på jobb fra første dag, de har alle fått sin tilmålte tid i buret, med stengt dør før de har fått mer frihet. Og kolegaene har ikke fått lov til å hilse på dem. Når de nå er med på jobb ligger alle tre i buret, og de blir der! Ulempen er når jeg har med mer enn en svart... Vaner, gode eller dårlige er vonde å vende! Jeg er helt sikker på hva som er best for mine hunder, og vil fortsette med denne tradisjonen uansett regelverk! Nok om det!


Så var det over til Rudy og hans trening da! Etter at jeg testa vilt for snart to uker siden har jeg "gjort det samme" med dummyer noen ganger. Altså, jeg har kasta ut et par-tre dummyer i det gamle hogstfeltet hjemme, henta Rudy og gått med han for å se om han har fått dummyene i vind. Første gang gikk det ganske så fint! Andre gangen mista han interessen etter at han hadde funnet et par stykker... Og sånn har det liksom fortsatt. Fint som bare det den ene dagen og litt mindre interesse den andre dagen. Uansett, det er herlig å se hvordan han jobber med vinden, og det er målet med denne "treninga" - bare la han få jobbe med nese og vind og lære seg å søke rolig og beherska. Jeg har jo vært så utrolig flink og fått fram masse spring i føttene på Ynni - om jeg får litt mindre spring på denne måten blir jo spennende å se! Jeg tror kanskje hans litt manglende interesse for dummyene er at nysgjerrigheten på verden er bitte litt større akkurat nå for tiden.
Sitt og bli, ja det går faktisk ganske så fint, vi gjør det bitte litt hver dag (tror jeg). Jeg kan nå bevege meg fra han (det har jeg jo faktisk gjort når jeg har servert mat til han helt fra første dag uten at jeg har tenkt over det), sakte men sikkert bygger vi sitt og bli, men vi har ingen hast her heller, ta det rolig!
Markeringstrening med godbit er det blitt fint lite av, men det er jo ingen hast :-)
Denne uka har han vært 10 minutter i ridehuset - mens det ikke var andre hunder enn Ida der. I tillegg fikk han være med på 20 minutter av miljøtreninga på Retrieverklubben - ååååå, det er fin trening det. Ingen hunder som får hilse på hverandre, mengder av sitt og bli og alt foregår i kontrollerte former! Får se om jeg kommer meg dit flere ganger i løpet av vinteren.
Søk på fløyte? Nja, det er det vel heller ikke blitt noe av denne uka tror jeg! Foreløpig forstår han ikke signalet uten at han har sett at jeg har lagt godis på bakken. Men "drømmen" er å komme dithen at jeg kan smyge ut en godis, og så blåse søk når han er i nærheten - og at han da raskt og uten å springe med føttene går ned i søk med en gang. Vi får se hva vi får til i løpet av vinteren!
Sånn, det var denne ukas lille oppdatering - og bildene er fra helga som var, resten av uka er det jo mørkt når jeg drar på jobb og mørkt når jeg kommer hjem.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar