onsdag 8. oktober 2014

På tide med en oppdatering!

Denne høsten har gått så fort, og vi har vært opptatt med prøver og konkurranser hver eneste helg!
Helga etter NM var det A-spor på Fetsund, vi missa en pinne i sporet men fikk full pott på feltet, det var i grunn veldig deilig etter nedturen med feltet på NM! Det ble en helt grei sum som forhåpentligvis kan brukes til neste års NM-kvalifisering.

Helgen etter var andejakt på programmet, Ynnis aller første. Hun var helt spontan på varmt vilt, og noe annet ville overrasket meg, hun har jo alltid vært helt spontan på alt jeg har presentert for henne! Hun fungerte også veldig fint og jeg var godt fornøyd med dagen!

Nok en andejakt, denne gangen midt i uka - herlig med en fridag sånn midt i uka! Ynni fungerte også denne gangen veldig fint men var nok kneppet heitere enn på forrige jakt.

Så var det Mesterskapshelgen (NM for retrievere), ca. 70 startende i eliteklassen. Ynni starta flott med 20 hos Morten, 20 hos Danny, 19 hos Johnny, bare 17 hos Britt-Elise før vi avslutta med 20 hos Lasse. Det holdt til en 2. plass og nok en WT-meritt og kvalifisering til søndagens semifinaler. Semifinalen ble en nedtur for min del, ja, hundeskrellet kan få gjøre feil og dårlige oppgaver uten at jeg blir særlig deprimert av den grunn. Men, to pip i den første walk-up'en og takk for oss...

Ny uke og ny prøvehelg, startet helgen tidlig med A-prøve på fredag. Supert vær, fint prøveopplegg og en fin dag - MEN! Ynni var heit, klarte ikke å sitte stille og måtte stå en meter framfor meg for å se. Egentlig ingen lyd, men det kjentes som om hun ikke var så langt unna lyden denne gangen. I tillegg blir hun litt for varm i skallen til at jeg klarer å holde henne tight i et område og uheldig med å være første hund på en fugl alle har sett men ingen finner igjen! Det ble en 3. premie.

Lørdag og søndag var det Ida sin tur igjen, denne gangen runderingskonkurranse. Ida har trent rundering siden jul, med et lite opphold på nesten to måneder da jeg virkelig kjente at jeg hadde lyst til å gi opp. Man kan trygt si at hun ikke har fungert som "alle andre" hunder under innlæring. Og det er kanskje ikke så merkelig med tanke på at hun hadde 5-6 år bare med jakttrening før hun ble brukshund. Vi hadde aldri trent mer enn ett tomslag før vi kjørte på med flere funn igjen, hun hadde ikke engang gått så langt som 200 meter (lengden på runderingsløypa i klasse C). Men skitt au, konkurranse bare en kilometer hjemmefra, det kunne jeg jo ikke la gå fra meg! Hun gikk virkelig mye bedre enn jeg kunne forvente, et par stopper og nesten bare bakslag, men hun fant figrurantene og gikk langt over det jeg kunne forvente. Mener å huske at vi fikk 8,5 og jeg var strålende fornøyd. Til og med forangående i line og budføring gikk hun. Det ble opprykk på lørdag og vi valgte å starte neste klasse på søndag. Denne gangen med hele 300 meter rundering! Og tenke seg til, vi fikk nok et opprykk og Ida, men lille Ida har opprykk til klasse A-rundering, det hadde jeg aldri trodd!

Ny helg, nye muligheter, denne gangen A-spor på Trandum! Flink Ida med rett vei på oppsøket, alle pinner, alle dingser i feltet og ok lydighet. Cert og nok en kvalifiseringssum til NM 2015!

Nok en uke med jakt og fri midt i uka, denne gangen trening og treningsjakt i Sverige, en helt fantastisk herlig dag!

Ny helg og ennå flere muligheter. Lørdag var det jaktprøve for Ynni på Sessvollmoen. Hun var veldig varm i trøya da vi starta de første oppgavene og gjespa to ganger med lyd - og det er jo uheldigvis nok til at man mister en premiegrad. Et fritt søk som hun ble veldig forvirra av forstyrrelsen av andre førere som blåste og kommanderte rett bak oss, samt rett og slett urutine på å ta ny mark. Hun har nesten aldri trent fritt søk - Kari sin feil! I tillegg så hun ingen av markeringene på den siste oppgaven og ble litt vel vanskelig å styre på slutten. Ingen premiering altså!
Søndag var det Ida sin tur igjen, A-spor på Helgelandsmoen, jordespor denne gangen. Ida har bare gått fire spor på jordene denne sesongen, alle den siste uka og med svært så dårlig resultat - tror ikke hun hadde kommet igjennom noen av dem om det ikke var for at jeg hadde lagt dem og visste hvor de gikk. Spennende altså! Men Ida gikk et superfint spor, juhu, og vi fikk med oss alle pinnene også. Denne dagen hadde jeg tydeligvis glemt å lufte henne skikkelig før feltet, så hun ble nok forstyrra av at trykket ble litt for stort, vi missa en apport. Men forholdsvis grei lydighet igjen, nok et Cert og nok en sum som forhåpentligvis kan brukes til neste års NM-kvalifisering. Da har vi tre!!

En ny kort uke og A-prøve på Ynni på fredag, og det ble UFF, UFF og UFF!! Gjør et par fine apporter, men så går hun seg virkelig opp i stress og det kommer mer lyd enn hun noen gang har prestert. På med kobbel og takk for i dag :-(

Dette har altså vært en høst med både oppturer og nedturer! Jeg liker virkelig ikke at Ynni drar seg opp så mye at det kommer lyd, jeg kan "kjøpe" mye, både feil og urutine, men lyd, NEI det kan jeg faktisk ikke leve med!!! Mulig hun blir brukshund hun også når denne høsten er over, utrolig trist, men det er kanskje bare sånn det blir. Ida har derimot gjort seg mer enn fortjent til mat hver dag, hun har imponert meg stort!

Som mange allerede har fått med seg har jeg gjort en impulshandling, helt utenom det vanlige for min del! Om alt går i orden kommer det en ny liten labrador til Visterwood i løpet av kort tid. Han skal hentes i England, og som mange vet er jo heller ikke alt som kommer derfra bare fantastisk. Blir spennende å se hva det blir av han, men tanken er jakthund, og bare jakthund denne gangen!

Her er han, Lowforge Malachy - foto: Andrew Whelan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar