søndag 17. september 2023

Long time no see

Jeg vet, det er lenge siden!
Og nei, det har ikke akkurat vært mye å rapportere om på konkurransefronten med hundene. Ynni ble pensjonert etter Frøydis sine runder på rallybanen med henne, og i sommer fikk hun sovne inn. Den aller beste konkurransehunden jeg noen gang har hatt og antakelig kommer til å få - savner henne.
Fender har ikke akkurat levd opp til forhåpningene! Etter at han fikk være med på jakt i fjor høst forsvant alt som hette interesse for dummyer. Han er bare en stor koseklump - ja, eller, jakthund er han jo, for han storkoste seg på jakt. Ja, også er han en utrolig hyggelig hund, han er lett å elske selv uten interesse for dummyer💙!

I påska kom det endelig en liten smurf fra Sveits til oss - 14 måneder og full av fjortisfakter. Fender tok han i mot med åpent sinn og de to er veldig gode kompiser. Blue var helt utrent da han kom, sitt og bli i to sekunder, nei se det kunne han ikke.... Men, han er lærevillig og elsker å apportere! Han er myk og enkel, intensiv og selvstendig - fasinerende kombinasjon. Tror vi skal få det gøy, og noen flere grå hår blir det helt klart på meg!

Jeg starta Blue i BK denne helga, ville se hvordan vi lå an. Egentlig ingen store overraskelser (de fikk jeg jo nok av med Fender da jeg prøvde å starte han). Avleveringer fra vann sitter ikke helt ennå, jeg syntes vel ikke vi er helt der jeg vil at avleveringene skal være ennå.
Han har ingen rutine i søket - med kun to treninger er det kanskje ikke så merkelig! Jeg har forsøkt å lære han litt linjer og dirigeringer ved å ha flere dummyer i haug på samme sted - og det var jo tydelig på søket, han sprang til der han hadde funnet flere ganger, han trodde nok at vi drev med linjer igjen 😂.
I tillegg kan han noen ganger få for seg å lete litt mer selv om han har funnet.
Men, en 1. premie ble det, og det er deilig å gå vinteren i møte med den i boks - så får vi bruke vinteren til å pusle litt med "grunnmuren".

Kan være et bilde av 1 person og rype
Det er så gøy å være igang igjen, jeg elsker å trene hund!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar