mandag 13. april 2015

A-spor

Fin tur i skogen søndag ettermiddag etter vel blåst stevnehelg!
Yes, Izi, Mayra, Ynn, Emma, Ida, Ragni og Olli

Joda, vi starta på lørdag, Ida og jeg!
Ida var høyløpen, skikkelig ufyselig faktisk! Starta dagen med å ta med de tre andre og gå opp til klubben for å melde min ankomst, levere boka og betale. Jeg fikk sett de andre A-hundene gå lydighet før vi gikk hjem igjen. Så var det bare å stappe Ida i bilen og dra oppover for å få tatt feltet. Tydelig vanskelige forhold, 5 apporter på første ekvipasje, 4, 3 og 5 på de som gikk før oss. Ida sprang litt vel fort i starten, men så gikk tempoet ned og nesa ble mer nøyaktig. Etter å ha funnet 4 gjenstander forholdsvis langt ute forsøkte jeg meg med å sende henne rolig og forsiktig så hun tok det litt rolig og søkte nære - bingo. Fikk beskjed om ett minutt igjen og da var det bare å prøve å få hunden ut i venstre hjørne, for der hadde jeg en følelse av at hun ikke hadde vært - bingo igjen. Seks apporter og 10 i karakter!
Vi har veldig dårlig sporgrunnlag i år, ja faktisk har jo Ida generelt dårlig sporgrunnlag da! Oppsøket gikk som det bruker å gå, litt hit og litt dit før hun endelig slo på sporet. Det ble en del ganger fram og tilbake før vi klarte å komme oss avgårde rett vei, blir litt lite poeng av sånt, 8.5 i karakter.
Og tenke seg til, Ida plukka alle pinnene - og det helt selv!
Tilbake på plassen var det klart for lydighet - og jeg er så flau at jeg helst ville vært i et par andre sko de få minuttene vi tilbragte der ute på plassen. Det er jo fint å ha noe å skylde på, men altså, vi skal ikke ha så dårlig lydighet selv om pelsen er høyløpen - og det er hun jo gjerne tre ganger i året, så sånn kan vi ikke ha det!!
Ingen andre som gjorde det noe stort denne dagen heller, så vi "vant" sammen med Torunn og Hippi men det ble jo selvfølgelig ingen cert.

Søndag var det min tur til å legge spor, og da går jo dagen. Heldigvis kom alle seg igjennom spora, selv om B-ekvipasjene la igjen et par pinner. Det ble en trivelig stevnehelg selv om resultatet ikke var noe å skrive hjem om for vår del.

Ingen trening på noen av hunden denne helga altså! Men Rudy fikk litt skuddtrening, et par omganger under fellesdekk med skudd, og så skjøt de på skytebanen mens han og jeg satt (eller lå gjorde vi) i skogen og venta på A-ekvpasjen vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar