fredag 13. mars 2015

Skrivekløen har ikke tatt meg

Men jeg skal prøve å få knota ned noe denne uka også.

Vi hadde et forrykende vær i helga, det blåst både katter og kaniner. Men trening ble det, hjemme på jordene denne gangen også. Først Rudy og tre andre unge hunder. Fot, fot, fot og sitt. Høres lett ut, men det kan være vanskelig nok. Ynni fikk trene ro, rette linjer og nærsøk. Ganske flink hund denne dagen! Herlig!

Søndag hadde jeg et lite dommeroppdrag på en trenings WT for Retrieverklubben. Min post var kort og godt sitt og fot - altså det aller viktigste om man vil være med og apportere. Vanskelig nok for de aller fleste! Ble ingen treing på mine egne hunder den dagen, men de fikk tur, og Rudy fikk litt miljøtrening.

Mandag var det klart for årets første lydighetstreing - Ida og jeg hadde tyvstarta med en treningsøkt forrige uke. Da fikk vi overhode ikke til verken hals eller fremadseding, så jeg var ikke akkurat superinspirert. Trena for meg selv, vi har jo ikke gjort noe på så mange måneder at det var greit å starte litt pent. Og tenk, jeg fikk lyd i hundeskrellet, det var jo deilig - så får vi bare bygge videre på det og håpe at vi kan få poeng i løpet av året. Men fremadsendinga, ja den er tydeligvis et kapittel for seg selv. Jeg ga rett og slett opp! Vi får ta den en annen dag når vi har god tid og er alene, for her trengs det store grep!!

Tirsdag tok jeg med både Ynni og Rudy nedover jordene for å trene litt med Rudy. Først kasta jeg ut en dummy i et område han har henta på tidligere, så gikk vi litt og jeg fikk smøget ut en dummy i et annet område som han også har henta på tidligere. Først sendte jeg til området jeg hadde smøget ut dummyen, og det gikk helt supert, wow!! Så til området han hadde sett, og tenk han hadde ikke glemt det! Da ble jeg litt imponert over kjempebabyen min - og det var vel da jeg burde ha gitt meg. Men neida, et par forsøk på noen nye linjer og noen markeringer som, tja, nesten alle gikk litt sånn på halv tolv. Ikke særlig bra noe av det faktisk. I tillegg skulle jeg la Ynni få hente en dummy. og da sprang kjempebabyen etter henne. Ynni syntes ikke Rudy er så veldig trivelig (etter løpetida) og ser veldig lei seg ut (hun har evnen til det) når han kommer etter henne sånn - og når Hansen i tillegg roper NEI, blir hun bare veldig "lei seg". En heller mindre vellykka treningsøkt altså - men fint vær hadde vi!

Onsdag kjente jeg våren krible i kroppen - så jeg tok et par timer fri fra jobben for å komme meg ut i sola med hundene... Ikke noe mer spennende altså!

Det er vår!

Først la jeg ut et spor til Ida, og mens det fikk ligge og modne litt dro jeg for å trene med Ynni. Men for å få lagt ut noen blinde apporter til Ynni er det jo supert å ta med seg Rudy og gå litt fot.
Han fikk hente noen dummyer også, men var i grunn ikke så veldig interessert. Hm, hva har jeg fått? En hund som går fint fot, og sitter så fint og venter når jeg har kasta noe at det er en drøm - men mangler foreløpig det "trøkket" jeg ønsker meg. Ok, jeg får nok aldri en Ynni en gang til, men litt mer "trøkk" kunne han hatt. Vi får se om det kommer - eller, som mange vil si, om jeg klarer å ødelegge denne også!
Kjempebabyen min!

Ynni da, der mangler det altså ikke "trøkk"!! Hun går stort sett veldig fint og rett ut på blinde apporter, men særlig i dag slet jeg med å få henne ned i tempo og på med nesa skikkelig da hun kom til rett område. Ett sted hadde jeg lagt en dummy rett fram langs en jordekant med fint høyt gammelt gress, i tillegg hadde Rudy og jeg holdt på langs med hele denne jordekanten - mye fert der altså! Der fikk vi slite litt, hun skjena inn i jordekanten flere ganger før jeg fikk overbevist henne om at hun skulle rett fram. En arbeidsseier da hun endelig gikk rett!
Ynni, liker ikke akkurat å bli tatt bilder av!

Ida sitt spor var vel ikke akkurat noe å rope hurra for. Uff, vi skal få slite med det nye regelverket og de små apportene!! Hun gikk over mange apporter i dag også, og i tillegg var hun på villspor også. Ikke bra! Blir litt demotivert av at vi antakelig må trene mye for å komme oss igjennom et helt A-program i år - hadde liksom ingen planer om å legge så mye jobb i akkurat dette...
Ida har gått spor - hun er fornøyd med seg selv...

Etter at alle de svarte hadde fått litt trening hver seg måtte jeg selvfølgelig ut og gå en sving med alle fire før det bar avgårde til litt miljøtreing og årsmøte i retrieverklubben.
Emma, Ida, Rudy og Ynni
Emma, Ida, Rudy og Ynni

Rudy fikk være med på deler av miljøtreninga og klarte seg overraskende bra. Etter årsmøtet var det utdeling av utmerkelser og blomster - og jeg hadde med hele fire blomster hjem. En for Idas brukschampionat (både det norske og svenske), en for at Ida ble Årets Bruksretriever i avdelingen (ja, eneste retrieveren i avdelingen som starter bruks...), en for at Ida ble vinner av Østfoldcupen (årets mest allsidige retriever hvor utstilling MÅ være med), og til slutt fikk Ynni en for sitt Nordiske Mesterskap! Har ikke hatt så mye blomster hjemme på lenge - veldig koselig!

Torsdag, ja det var i går det, da skulle jeg prøve å ta tak i fremadsendinga til Ida - og da var selvfølgelig alle hjelpemidler lov! Ball i "gruppa" og pinner med godis i hver ende - men er det noen som tror at det hjalp kanskje? Neida, den der lille svarte saken går så skjevt at hun er utenfor banen om jeg ikke tar tak HVER gang. Er det mulig liksom? Takk og lov at man kan ta med hundene og gå tur for å avreagere.

Så var det fredag igjen, og i dag blir det som vanlig fellestur med hele gjengen! God helg alle mine venner!
Det kan være vakkert på et hogstfelt også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar