søndag 9. juni 2013

Helg hele uka...

...hadde vært herlig!
Men sånn har jeg det jo ikke - de fleste av døgnets våkne timer går med til å jobbe, kjøre fram og tilbake til jobb og, ikke at jeg gjør særlig mye på hjemmefronten, men litt klær skal vaskes, mat skal lages og plenen klippes. Hundetreninga går som regel på bekostning av noe annet - ofte blir det mindre trim de dagene noen av dem får trene litt. Var det noen som sa jeg at jeg har for mange hunder?


Uansett, nå har det vært helg, og jeg fikk både tid til litt hundetrening og et par turer begge dager!
Lørdag fikk Ynni trene jakt. Men før vi traff de andre treningskompisene fikk de to brukshundene mine hvert sitt feltsøk. Idas aller første forsøk på "usett" felt, helt i starten ble det bare søk fra 0-20 meter, men så gikk lyset på og hun søkte fint over hele det tråkka området! Litt vanskelig med "korrekte" avleveringer i den høye lyngen bare.  
På jakttreninga var vi tre stykker som møttes og la opp noen oppgaver/poster til hundene før de fikk komme fram fra sine "gjemmesteder". Spennende med blinde dirigeringer uten spor og over nedslagsplassen for tidligere markeringer. Ynni klarer seg ganske så bra på dirigeringer syntes jeg. Men nei, hun kan fortsatt ikke "søk bakover" - det har jeg jo glemt å trene på! Så var det markeringer da, ja de kjennes litt bedrøvelige. Hun sliter jo litt med avstandsbedømmelsen, men det er ok - alt for lite erfaring på sånt. Men at det ikke helt er samsvar mellom nese og føtter, det liker jeg jo liksom ikke helt!
På kveldsturen ble det ennå et feltsøk på frøknene brukshund. De fikk så klart sitte å se at Ynni og jeg tråkka over og la ut apporter, og dæsken som Ida sprang! Litt greiere med avleveringer når underlaget er litt "enklere", men ingen kamplyst på en apport som satt fast i en trestokk - hm, det var litt tamt syntes jeg! Emma, ja hun hadde nok kamplyst til at hun glatt og elegant slapp den apporten hun allerede hadde funnet med den som satt fast - hm, det var litt vel drøyt! Men altså, tilsammen ble det jo bra da :)

I dag ble det spor på Ida. Og mens sporet fikk ligge seg til litt fikk Ynni komme ut og trene "søk bakover". Ikke lett syntes Ynni!
Et "usett" feltsøk på brukshundene ble det også, litt mer vegetasjon og litt færre apporter, så begge fikk jobbe litt ekstra i dag! Men Ida fiksa det fint, og jeg tror jeg kan si at vi har feltsøket "i boks", selv om det må litt mer sliping til på de korrekte avleveringene - noe så bortkasta!
Ida sitt spor var rett under 1 km og med et laaangt oppsøk - det der oppsøket er vi ikke flinke på!! Sporet gikk forholdsvis fint og tja, noen pinner ble det også.
Avslutta kvelden med lydighet, syntes det går sakte men sikkert framover med Ida. Hun får mer forståelse for de fleste øvelsene, men det er fortsatt MYE å pirke på. Og ja, vi får gått noen meter når vi trener fremadsending!

Og forresten, Emma så ut til å tåle den korte runderingsøkta bra. Fredag gikk vi jo langtur med "fredagsgjengen", fire kompiser og tilsammen 13 hunder.  Da går hun stort sett i rask passgang, det liker jeg egentlig ikke. Men det er jo sånn hun alltid har gjort. Lørdag morgen jogga vi, da springer hun jo bak og jeg vet ikke helt hvordan hun "ser ut". Men de tre andre turene denne helga har hun gått framfor meg i lett trav - og det liker jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar