mandag 22. april 2013

Ida, verdens navle!

Ja det tror hun nå i alle fall - og akkurat nå er hun i alle fall midtpunktet her hos oss! Det lille som blir gjort av trening er det Ida som står for, i helga har hun gått spor, flere spor faktisk!
Tror aldri jeg har hatt en hund som har registrert at vi plutselig har gått et fremmedspor - det gjorde Ida, så til de grader også! "Utspor" (må ha med ut-kommandoen ellers starter turbonesa med finsøk), jada, vi har jo begynt med sporoppsøk også - det i seg selv er jo en helt egen opplevelse. Men, altså, hun fant sporet og fresa avgårde i 110 (kjent Idastil) rett vei - men så ble det bom stopp. Hallo, dette er jo ikke mitt spor!! Det tok rimelig (eller urimelig) lang tid før jeg fikk den voksne damen til å gå dette sporet - men litt etter litt, og et pinnefunn, var vi igang, og da gikk det jo greit (ja altså Idagreit). "Fremmede" sporleggere søkes altså!

Så var det denne halsen da! Torsdag fikk jeg fram et bjeff, lørdag klarte jeg til slutt å få fram to etter hverandre, og søndag kom det to av seg selv. JIHA!!!
Fremadsending har vi også begynt på i helga - og det er et langt lerret å bleke! Nå kan Ida gå to, kanskje tre meter "sakte" framfor meg (i alle fall etter et par-tre repetisjoner). Dette skal etterhvert bli til minst 30 meter sakte, sakte på ca 15 meters avstand fra meg. Ja, og det kommer i tillegg til å kunne gå fot, springe fort ut på 15 meter, så altså gå langt og sakte før hun skal komme fort, fort på innkalling, gå fot, springe fort ut, så gå igjen, komme på innkalling og gå fot igjen. Jadda, laaaangt lerret å bleke altså :)
For moroskyld trente jeg kryp med Ida inne på "lydighetsteppet" vårt i vinter, hadde jo ingen som helst tanke om at vi skulle få bruk for det - men det har vi forhåpentligvis snart :)

Ynni er nesten bare turfølge om dagen! Et lite forsøk på en treningsøkt lørdag kveld, men "egget" satte seg fast i treet ved siden av Åse sin tøypose, så det ble heller dårlig med den planlagte treninga!


På Emma-fronten er det vel ikke så mye å skryte av, hun går sine rusleturer og får sin 2 × 1/2-time med ispose hver dag. Og nei, hun er ikke synlig bedre i kroppen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar