søndag 24. mars 2013

Aktiv helg igjen!

Fredag har vi vanligvis turavtale, så også denne fredagen. 12 hunder og 5 eiere i skravlemodus - veldig trivelig start på helga!

Starta tidlig både i går og i dag, i går var jeg ute og la spor på jordet - to korte til Ida og et halvkort til Emma. Ida var egentlig ikke så veldig flink! I løpet av en meter spor klarer hun å gå to meter til høyre og to til venstre, det blir langt det :) Hun bruker vinden VELDIG aktivt og det er jo ikke særlig ønskelig når man trener spor da, i alle fall vil IKKE jeg ha sånn sporadferd. Men hva gjør man? Vi får se hva det blir til!!
Emma sitt spor ble nesten to timer, og det gikk på kubeitet der de også både kjørte og gravde en del før det ble frost - en hel del uten særlig mye vegetasjon altså. Hun starta med et sporoppsøk det stod respekt av, det var jammen i meg lekkert!! Fikk tidvis slite litt underveis, men det er vel det de lærer av :)

Siden planen var at det skulle komme en liten gjeng hit for å trene jakt litt senere på dagen, benytta jeg sjansen til å trene med Ynni samtidig som jeg la ut noen oppgaver til "gjestene". Ynni løper om dagen og er tydelig preget av det, hun oppfører seg helt merkelig - har aldri hatt en hund som ser så lei seg ut når den løper. Jeg er jo ikke født særlig nådig med sånne "oppsyn", så her tas det ikke hensyn til sånne saker - og jammen i meg ser hun veldig mye gladere ut når det er trening på gang :) Det går i rette linjer om dagen, interessant å utvikle dem!
Ida fikk være med å trene med de andre, en sånn skikkelig herlig trening der sola skinte og hundene funka veldig bra - for en lykke!
Dagen ble avslutta med en skitur sammen med fire andre og en hel skokk med hunder, helt fantastisk nydelig føre og solnedgang!


I dag hadde vi avtalt rundering igjen, men før vi runderte la vi spor til "ferskingene" i skogen vi ikke skulle rundere i. Så tråkka vi over runderinga og la ut pinner samtidig - spor for de litt mer erfarene altså. Dermed ble det spor både på Ida og Emma i dag også. Ida fikk kryssa spor i skogen og det gikk så det susa - holder jo rett og slett på å dø der jeg blir slepa igjennom skogen i et rasende tempo. Men litt morsomt er det jo, så lenge jeg ikke har de helt store målene med den lille svarte frøkna!
Emma sitt spor gikk altså i runderingsløypa, det er vanskelig, veldig vanskelig, men så utrolig morsomt og ikke minst, det krever mengder av konsentrasjon og hjerneceller! Runderinga gikk sånn ganske så greit egentlig, verken mer eller mindre.

Dro hjemmom for en liten matbit og så rett på skitur, motvind den ene veien og ganske så tungt. Motsol og medvind den andre veiene, og da ble det jammen i meg skikkelig varmt! Men det er bare å konstatere at det ikke er lenge igjen med skiføre nå :(
Etter et par timer med litt mat og avslapping fikk jeg rumpen i gir igjen og kom meg ut. La et kort jordespor til Ida og noen tøyposer og tennisballer til Ynni. "Blinde" apporter på Ynni altså, men hun var jo med da jeg la ut til "gjestene" i går, og fikk apporter på nesten samme stedene selv i dag. Fin liten treningsøkt, men fritt søk - nei se det har hun bare gjort en tre-fire ganger tidligere....

En helt herlig helg, fullspekka med hundetrening - det er så godt å være igang igjen!! Det eneste som burde vært gjort var vel litt lydighet, men det får kanskje bli en annen dag, en annen dag eller kanskje til og med en annen dag...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar