mandag 28. januar 2013

Sto over felles jakttreninger denne helga!

Denne uka har vi stort sett brukt til trimming igjen, bortsett ifra at Ida har fått et par jordespor igjen da. Det er utrolig interessant å starte å trene spor med en voksen hund som har masse erfaring i andre saker enn spor. Hun har jo med seg en hel masse erfaring i å løse sine saker selvstendig og på overvær! Bare en sånn sak som å gå spor i "motvind", hun har jo helt sikkert mye erfaring i å finne dummyer i motvind, og jeg tror hun løser sporet på samme måte. Det går nå i alle fall i zikkzakk i et voldsomt tempo. Artig, men litt slitsomt å henge bak i lina kan man si! Litt synd det kom snø, for nå kjentes det som om jeg var litt på gli med Ida-spora...

Runderingstrening lørdag morgen, og Emma var rimelig flink igjen! Ja, jeg vet det kan bli litt kjedelig og ensformig å høre at Emma har vært flink igjen - men hun har faktisk gått ganske så bra de siste gangene! Og, for meg er det ren lykke å kunne RUNDERE og ikke bare trene - om det er noen som skjønner forskjellen. Uansett, det er HERLIG! Det er jammen i meg mange år siden jeg har vært der, og jeg vet jo at det sikkert kommer til å gå over når varmen kommer - best å glede seg så lenge det varer :)
Så skippa jeg felles jakttrening til fordel for et par tøyposer sammen med sauer og gjeterhunder. Først noen dummyer over sauegjerdene, og de to svarte frøknene syntes det er litt vanskelig å hoppe gjerder altså. Så fikk Ynni hente et par-tre tøyposer mens hele saueflokken stod og så på. Ynni bryr seg ikke om sauer kan man vel si!
Fellestur ble det også, 10 hunder, 4 eiere og ganske så tungt å gå i snøen!
Utover kvelden ble det litt kjedelig, og siden vaskemaskinen var i full gang med sitt gikk vi likegodt en liten tur til mens vi venta. Trim er jo viktig :)

Søndag skulle vi egentlig vært på fellestrening igjen, men jeg kjente liksom ikke for å kjøre så langt i det rufsete vinterværet, og skal jeg være helt ærlig var jeg ikke så veldig motivert for trening heller. Det hadde jo kommet snø og skia stod i gangen og ropte på meg! Det endte med en herlig skitur på Vestvannet, og gjett om det var deilig! Kopla de to svarte i strikken og hadde frøken gul foran som hare - fungerte helt utmerket! Ida vet jeg jo fungerer fint som trekkhund - bortsett ifra at hun er litt for liten. Ynni har knapt vært med å trekke noe som helst tidligere - men det funka fint altså!
Ble så hekta at jeg ville gjenta turen utover søndag kveld, avtalte å møte en kompis - men da hadde det kommet så mye snø at jeg ikke kom meg opp bakken hjemme med bilen. DRITT!!! Det ble en tung gåtur i løssnøen isteden - helt klart en liten nedtur :(

Og nå, ja nå er det mildvær og vind igjen - at det ikke kan være mulig å få beholde vinterføret i alle fall i noen få dager!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar