mandag 23. oktober 2017

Eliteprøven 2017

Opp og nedturer - eller, forresten egentlig var det bare nedturer i helga. Men de overskygges glatt og elegant av nok et fint arrangement og masse trivelige folk!!
Lørdag morgen var det klart for årets Eliteprøve, Rudy og Cari til Marianne var kvalifisert! Jeg reiste innover uten noen forhåpninger og var veldig så avslappa i forhold til at dette liksom er "den store" prøva i Norge i år. Vi fikk tidlig startnummer og starta direkte etter trekning.
Såte 2, drive med søk, markering og dirigering. Rudy gikk fint på alle oppgavene.
Såte 3, vann, markering over vann, minnesmarkering over vann og dirigering over vann. Her kjentes det som om lille hjernen til Rudy ble igjen på feil side av vannet. Måtte styre han både på direktemarkeringen og minnesmarkeringen, om jeg ikke tar helt feil gikk dirigeringen veldig fint.
Såte 1, markering med skjult nedslag i vann, dirigering og dobbel markering. Her gikk både markeringen og dirigeringen helt fint. På dobbeltmarkeringen måtte han ut av syne for meg for å ta den første, dermed havna han på "fjellet" og kom så fint inn med dirigeringsdummyen... Andre markering måtte vi jobbe litt for å få inn.
Det ble en 2. premie denne dagen og jeg hadde ingen god følelse - syntes ikke Rudy var så styrbar som jeg ønsker!

Da jeg skulle sjekke inn på hotellet hadde de ikke registrert at jeg skulle ha hunderom, Sørmarka kan IKKE anbefales! Og de var ikke det minste villige til å beklage eller skaffe meg et rom jeg kunne ha hund på - jeg måtte kjøre hjem og gikk også glipp av middagen på kvelden! Skikkelig surt, jeg syntes nemlig at middagen hører med når man melder seg på et slikt arrangement, enten man vet man kommer videre til dag to eller ikke!

Nå viste det seg at det bare var 5 stk. med 1. premie etter første dag, altså ingen veldig enkel prøve og dommerne valgte å også ta med de med 2. premie til finale dagen etter. Ja, regelverket sier at de med 1. premie rangeres etter dag to, men det er om finalen går som en A- eller B-prøve - dermed er det ingen ting som sier at en med 2. premie fra første dag ikke kan vinne eller rangeres etter andre dag. Rudy og jeg var altså med i finalen!

Og finalen da? Ikke på nett altså, ingen god følelse!
Første post var dirigering over vann og han ville rett og slett ikke i vannet - fikk han over til slutt og fikk inn dummyen. Men selvfølgelig bedømt som "vegring" på vann. I like dårlig selskap som sju andre av ti....
Andre post, en dobbel markering på linje der nærmeste og sist kastede skulle inn først. Første gikk fint, andre hadde han glemt, eller jeg gikk inn og styrte for tidlig?
Tredje post, en dirigering i snever vinkel fra dobbelmarkeringen på linje - gikk fint.
Fjerde post, en drigering, her fikk vi slite litt fordi han hang seg opp i et område der det hadde ligget dummyer.
Femte post, enkel markering, og nå var det tomt i både mitt og Rudy sitt hode - har aldri blåst så mye noen gang og det gikk trill rundt for både meg og Rudy. Vi fikk inn dummyen, men fy for en uggen følelse. Dette skulle jeg aldri utsatt han for!!! Får fortsatt vondt bare av å tenke på det!

Det hyggelige da! Fint arrangement, flotte oppgaver selv om jeg skulle ønske det ikke var så mye vann! Utrolig mange flinke medhjelpere som selvfølgelig har jobba mye både i forkant og hele helgen for at vi andre skal få en flott opplevelse! Og alle de herlige folka da - jeg trives med dere! Og det beste av alt, Elda er drektig og min lille mann blir forhåpentligvis pappa i løpet av november - gleder meg til å følge de små framover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar