torsdag 21. september 2017

Nordisk Mesterskap for Ynni

I helga var det Nordisk Mesterskap i bruks, og siden Ynni vant NM både i spor og rundering kunne jeg velge om jeg ville starte spor eller rundering på NM. Som de fleste sikkert har fått med seg, syntes jeg Ynni er ganske god på spor men urdårlig på pinner - det ble altså lett å velge rundering på NoM.
Vi reiste til Danmark sammen med de andre deltakerne grytidlig torsdag morgen. Ferje 0700 fra Larvik betyr at man må opp veldig tidlig! I Danmark viste det seg at vi egentlig ikke fikk ha hunder på rommet, heldigvis løste dette seg med NBF's leders ro og talegaver! Så ble det en liten tur til stevneplassen for å se hvor vi skulle møte til veterinærkontroll og "innsjekking" på fredag, og jammen rakk vi en sivilisert tur i byen med hundene også før det var natt!
Fredag var det først veterinærkontroll, veldig lang ventetid fra veterinærkontrollen var ferdig til selve åpningen av arrangementet - da rakk jammen i meg Hansen en god sykkeltur med hundene i skogen. Åpning og nok engang veldig mye ventetid fram til middag og trekning av startrekkefølge.
Grytidlig opp lørdag morgen, og lydighet, men altså lydigheta på NoM er svært amputert, og litt annerledes start og slutt på øvelsene enn vi er vant med. Ynni var på godt humør, og det er jo bra! Så avsted til skogen for å rundere. Helt åpen rudnderingsløype, litt kupert med røsslyng overalt og noen einerbusker. Ynni gikk egentlig ganske fint, hadde vel en tre-fire stopper underveis uten at de var veldig skjemmende. Men, og det er et stort MEN! Hun meldte fint på første figurant, den lå fint plassert nede i bakken under en strekt presenning. Og dumme, dumme meg hadde ikke hjernen med meg, så jeg sendte henne bare videre uten å tenke på å unngå denne presenningen på neste slag på den siden. Shitt, shitt, shitt - hun kom selvfølgelig med melding. Jeg ble skikkelig "tatt på senga", og valgte å bare ta ut bittet og ikke påvise. Etter funn av neste figurant la de igjen et digert kamuflasjedekken og jeg måtte skru på hjernen og ikke sende henne så hun fikk melding på den også. Resten gikk fin-fint, men det blir jo ikke så mye poeng med en feilmelding....
Nok en dag med ekstremt tidlig vekking, feltsøk som første øvelse denne dagen. Ynni gikk fint hun, men som de aller fleste andre missa vi en apport. Videre til rundering, og en etter en kom ut med en rimelig skuffa mine - ingen syntes de hadde fått "betalt som fortjent". Det var altså bare å stålsette seg, kjøre hund og være glad. Kul løype, skikkelig opp og ned flere ganger på begge sider i starten og to nitti graders vinkler. Nok engang la de igjen kamonett og presenninger, så jeg fikk vel et lite udekket terreng i en vinkel, et par stopper hvor jeg måtte kalle inn og sende på nytt på en av dem. I tillegg fikk jeg tydeligvis trekk for at hun hadde vært under presenningen hos den ene figuranten. Husker ikke engang hva jeg fikk i karakterer - syntes hun gikk til 9 selv!
Alt i alt, egentlig rimelig godt fornøyd med hunden, ikke like fornøyd med meg selv og som vanlig, litt vanskelig å forstå dømmingen i Nordisk. Uansett, det ble en veldig trivelig helg, med sølv i rundering til Hilde og Tindra og gull i spor til Liv og Mai, samt sølv i spor til Anita og Zeppo. Og, vi ble veldig godt ivaretatt av den norske troppen, takk alle!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar