mandag 23. september 2013

Fire helger med flyt!

Det er rett og slett helt utrolig hvilken flyt vi har hatt de siste tre ukene.

Det hele starta den 1. september, da var Ida og jeg på praktisk prøve. Ti og en halv time i strekk (kun avbrutt av en liten lunsjpause) satt vi på post og venta på duene. De få duene som kom fløy høyt, det ble altså ikke mye fugl, men det holdt - Ida godkjent praktisk jakt og dermed Norsk Jaktchampion.
Kan trygt si jeg har Marianne Søgaard (eier av Idas datter Cari) å takke for at jeg fikk rota meg til det - hadde det ikke vært for at hun tok med Ida på utstilling i august hadde jeg nok ikke meldt oss på noen praktisk prøve heller.


Helga etter gikk ferden til Bergen, Askøy og Mesterskapshelgen (NM-jakt). Jeg er så heldig å ha venner i Indre Arna og fikk både mat, seng og dusj der. Det var både trivelig og utrolig praktisk - for jeg satte igjen Emma der begge dager. Hun var på fotballkamp på lørdag og fjelltur på søndag. 1000-takk Maria for at jeg slapp å ha dårlig samvittighet for henne hele helga!!
Lørdag var det altså grunnomganger i NM. Ynni klarte seg veldig bra syntes jeg, og Ida ganske bra med tanke på at hun ikke har trena noe det siste året. Ynni fikk 19, 20, 20, 17, 17 og 18, Ida fikk 18, 20, 19, 13, 20, 13. Ida fikk nok lide litt under at jeg måtte sette henne i "varetekt" hos fremmede mens jeg gikk med Ynni, for så å bytte hund og gå rett inn og gjøre posten med Ida. Hun ble nok litt ekstra stressa av å bli satt igjen alene! Etter poengberegninger lørdag kveld viste det seg at jeg hadde både første og siste hund som kom med til semifinaler på søndag. Altså en veldig spennede og hektisk søndag for min del. Ida fikk lide denne dagen også, og det gjorde utslag i at hun faktisk kom med lyd på walk-up'en og antakelig sprang mer enn hun brukte både nese og hode på dirigeringen. Det ble 12 og 13 poeng på henne og over og ut! Ynni klarte seg bedre på walk-up'en, men ble litt forstyrra av noen store bobler ute i vannet på dirigeringa. Hun fikk 17 og 12 poeng i semifinalen og jeg trodde det var ute med oss, men siden hun leda etter lørdagens innledende rakk det akkurat til finaleplass. Hun hadde en et pip i det jeg sendte henne på dirigeringa - men gjorde en vakker jobb. 19 poeng, og totalt en 3. plassering. WOW!!

Ynni på andre semifinalepost - foto Tone Høyland
Premieutdeling NM - foto er "stjålet" fra Retrieverklubbens hjemmesider

Ny helg, nye muligheter - jaktprøve på Sokna med Ynni denne gangen. Vi starta i første par sammen med Benedickte og Jo. Ynni gjorde en strålende jobb - men hadde litt lyd et par-tre ganger, jeg gremmes! Det er så utrolig kjedelig og jeg vet jo at det ikke blir noe "stort" av en hund med sånne tendenser! Allikevel endte det med en 1. premie og dagens beste AK-ekvipasje - men den er litt sur den der kjenner jeg.

Denne helga har vi også vært i ilden, lørdag dro jeg til Nannestad og Idas andre A-spor. Hun hadde et skikkelig dårlig sporoppsøk (i ren Ida-stil) men valgte heldigvis rett vei da hun endelig traff sporet! Jobba som en helt på sporet i hopp og sprett Ida-stil men plukka pinner som bare det - to store sportap hadde vi underveis og var litt ute å kjøre helt på slutten, men alle pinner ble med inn, JUHU! Tilbake på plassen var det nesten rett inn på lydighetsbanen. Og tenke seg til, denne gangen fikk vi poeng på alle øvelsene, til og med halsen, jeg var så imponert at jeg holdt på å begynne å grine! Vi avslutta dagen med feltsøk og det var ikke så "juhu" liksom, bare tre apporter er jo litt kjedelig. Men vi vant, og Idas føste Cert er i boks!
Ida på feltsøk - foto Monica Bjørnsengen (tror jeg :-)
I går var det Ynni sin tur igjen, denne gangen i Våler/Østfold. Det ble en merkelig opplevelse! For det første ble prøven avholdt litt som en WT, først var vi inne to og to på en post med en markering og en dirigering til hver ekvipasje. Så bytta de to dommerne område og vi ble med til neste område der det var to markeringer og en dirigering til hver av de to hundene i par. Til slutt ble 16 av de totalt 28 deltakerne tatt ut til en slags "finale" med en markering og en dirigering til hver av de to hundene i par. Etter første post halta Ynni på et frambein, jeg tørka henne godt og la henne i bilen med dekken på. Før andre post var hun litt rar og halta fortsatt litt, men så fort vi var inne for å gjøre oppgavene var det fullt øs. Syntes hun så ganske grei ut før "finaleposten", og hun gjorde en superfin markering og dirigering, men på vei tilbake så hun ut til å være stiv som en stokk i hele kroppen. Da hun slet med å reise seg opp etter å ha satt eller lagt seg ned igjen kasta jeg meg i bilen og dro rett til Jeløya. Det ble en heller bedrøvelig opplevelse - der kjente de bare på lymfekjertlene (som var fine), testa refleksene (som var bra) og så på gangen som var litt stiv og støl. Men siden de hadde lite tid til å ta tester og å få analysert evt blodprøver (de hadde andre hunder inne som det var "farligere" med) fikk jeg tilbud om å la henne bli igjen så de kunne utrede mer i dag. Nei takk, jeg er rimelig sikker på at jeg selv kan ha bedre oppsikt med henne enn de kan der (de hadde jo så mye å gjøre), så hun fikk en sprøyte med smertestillende og vi dro hjem. Da vi kom hjem hadde hun fortsatt tydelig vondt for å reise seg og gikk rett i senga si under trappa og sov en times tid. Jeg tok henne ut for å lufte henne og hun var fortsatt stiv som en stokk i hele kroppen (og smertestillende skulle jo ha virka innen ca 20 minutter). Etter nok en time i dyp søvn ville hun helst ikke reise seg og komme ut, men da hun endelig fikk reist seg og kom seg ut så hun bedre ut, og siden har det bare gått framover med henne. I dag virker hun helt uberørt, men det blir helt klart en sjekk hos kiropraktor og veterinær i dag!! Jaktprøva da? Joda, det endte med en 1. premie også denne gangen, og Ynni er på papiret klar for Elite...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar