søndag 28. april 2013

Ynni på kurs!

Siden det er blitt noen flere ledige helger enn jeg egentlig ønsket meg denne våren, klina jeg til og meldte Ynni på et AK-kurs hos Øyvind Veel. Tenkte å bruke kurset til å sette Ynni i en situasjon helt annerledes enn hva jeg klarer å få til på egne treninger. Nemlig det å ha en helt "egen" dummykaster og fremmede hunder. Det er jo ikke blitt mange markeringer på denne frøkna i hennes liv - vi har tatt det veeeeeldig pent og forsiktig, særlig de siste 10 månedene. Og, person stående "ute i felten" har vært mer enn nok til å få den lille et knepp eller fire høyere enn ønsket. Vi har altså stort sett unngått sånne situasjoner, minne, ro, kontroll og en del linjer er bortimot det eneste som er trent på! Nå var tiden inne til å prøve en litt heftigere setting - altså person "ute i felten" med dummyer og pang, pang!
Lørdagen klarte frøkna seg veldig fint, ja altså med tanke på ro og passivitet (markeringer er noe helt annet :)! Vi stod stort sett stille på linja da markeringene kom, men hadde tidvis flere hunder i arbeid samtidig. En walk-up utover dagen syntes jeg også gikk forholdsvis fint. Og ikke en lyd hele dagen, det er herlig det!
Søndag starta vi med en markering mens vi stod på linje - ikke veldig bra jobb av frøkna, og jeg tipper det allerede kokte litt i lille hodet. Så gikk vi en walk-up og det var da den lille plutselig var en drøy meter framfor meg når markeringene gikk, ups! Da var det bare å komme seg ut av linja og roe det hele ned! Syntes jeg klarte å håndtere henne ganske fint, og kunne gå på linje igjen flere ganger i løpet av dagen.
Jeg har helt klart gjort en jobb, men hun er fortsatt ikke helt klar for både markeringer og forflytninger på en og samme gang ennå! Nå er det bare å fortsette å jobbe systematisk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar