søndag 9. mai 2021

Tiden går fort....

...i trivelig selskap!
Og jeg har trivelig selskap, for jeg har noen utrolig fine hunder faktisk.

Fender vokser og gror, eller, han vokser vel ikke særlig mye nå lenger. Men han har lagt på seg nesten en kilo siden røntgen, og det er nok bare muskler.
Han er blitt en herlig hund å trene, men som jeg sikkert har nevnt tidligere, litt annerledes enn de andre jeg har hatt. Han er stødighenten selv, og lar ikke føttene ta kontrollen om det er noe som blir vanskelig. Han er var på meg og jeg kan nesten se at han tenker innimillom. Og takket være at han er så kul som han er, har det blitt litt trening på oss denne våren. Jeg har fortsatt litt tungt for å motivere meg, men når noen sender en melding og sier at det er jakttrening, ja da er Fender og jeg med.
Skal på en liten treningssamlig den kommende langhelga, og da håper jeg å få trena og sjekka ut om vi er i nærheten av å kunne starte snart. Jeg begynner å kjenne på lysten!

Når det gjelder bruksen har vi litt igjen, for å si det mildt!
Fri ved fot skal vi nok kunne hanke oss igjennom, og han har fått en flott bakpartskontroll - ja han kan faktisk gå ganske fint på høyre side også.
Apporteringer har jeg vel ikke akkurat drevet så mye med, tror vi har litt igjen på å komme inn i sånn der lydighetsposisjon.
Har så vidt begynt å pusle med fremadsending, men altså, det er bare sånn at han noen ganger kan gå framfor meg uten stram line.
Kryp, nei se det vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ta tak i, så det har vi ikke begynt på.
Starta så vidt på hals her på senvinteren, og etter en tre-fire ganger hvor jeg forsøkte å få fram noe som skulle likne på et bitte lite pip i det minste, tenkte jeg at dette går ikke. Men så plutselig kom det!! Så ja, der er vi på gang.
Hopp skal vi nok få til, i det minste i laveste klasse.
Men så var det fellesdekk da, hallo Hansen, det er kjedelig å trene det, så nei, der er vi ikke ennå!

Og feltsøk, nei det har jeg aldri prøvd, han har gått noen få frie søk i jakttreninga, men det er litt for mye som "kræsjer" med de to, så jeg tør overhode ikke blande ennå.
Sporet, ja, jo, jeg har gjort noe med det de siste ukene, men vi er nede på sånne 20 meters og helt ferske, så det er jammen i meg langt igjen der også.
Det er altså ganske så langt igjen til vi er klare til noen start i bruks, og så lenge jeg syntes det er gøy, hygglig og utfordrende med jakttrening får bruks-greiene bli en sånn liten bigesjeft som vi gjør om vi har motivasjon og en time ledig nå og da.

Har forøkt å melde på noen MH-tester, men det er jo tydeligvis helt umulig for tiden - enten er det avlyst eller fullt!

Rallylydighet er også en sånn bigesjeft som vi egentlig bare driver med når Marianne kommer og drar oss ut på trening. Jeg syntes Fender er ganske så flink, han er jo så sansa og får liksom med seg det jeg formidler uten at det koker over i toppen. Da er det faktisk ganske artig å trene - så, Marianne, kom og dra meg ut mer!!! Tipper at jeg skal få til en start med Fender i løpet av året, klasse to, så bør vi sikte på en klasse tre også, bør!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar