tirsdag 17. juli 2012

"Ferie"

Vet ikke helt om det kan kalles ferie når man tilbringer en hel uke på Sølen med å prøve å hjelpe plagsomme hunder og eiere med lydighet og rundering?
Mohahaha, neida, jeg hadde en superduper gjeng med ivrige hunder og eiere, det har vært en fryd å tilbringe alle de våte timene både i skogen og på lydighetsbanen sammen med dem!
Men det blir hektiske dager, særlig når man har med seg tre egne hunder som også skal ha sin del med trening og mosjon i løpet av dagene.

Jeg dro oppover på lørdag morgen og rakk et spor med både Ynni og Emma da vi kom fram. Ingen store problemer for noen av dem!
Søndag før kursdeltakerne kom rakk vi også litt trening, spor med både Emma og Ynni samt litt tøyposemoro med Ida. Ynni fikk et spor som var mye lengre enn hun noen gang har gått - herlighet, det er bare å snurre rundt en gang der oppe på Sølen så er man liksom litt "borte". Men fytti så bra har vel aldri den hunden gått spor tidligere!! Emma fikk gå parallellspor med Fibi og fiksa det fint. Flinke hunder det! Ida fikk som sagt hente noen tøyposer over vann og skjøtte seg vel greit nok - en snurrings på vannkanten men ellers greit nok.
Jeg starta alle dager med en liten sykkelrunde med alle hundene sånn at de både fikk lufta seg og strukket litt på beina, det krever litt disiplin, men er helt klart enklere å få til når man vet at de skal ligge i bilen hele dagen.
Mandag og praktisk kursstart, vi var på lydighetsbanen på formiddagen, lue, stillongs og full regnutsyr var et must! Videre ut i skogen på ettermiddagen med mer regn, regn og regn. Men er man på Sølen så er man på Sølen, dagene må jo benyttes, og før middag var det klart for lydighetsdemo - Emma og jeg fikk kjøre klasse A lydigheten, og Emma, ja hun stilte opp og gikk en fin-fin lydighet! Etter middag var det Monica og Izi sin tur, de hadde runderingsdemo og Izi gikk veldig bra! Et lite spor på Ynni ble det også tid til, og til slutt en runderingsøkt på Emma. Puh, sa jeg at det var hektisk å være på Sølen?
Tirsdag fikk Emma rundere med kursgjengen, etter mandagens svært så laaaaange slag var det jo hyggelig å se at hun ikke gikk fullt så dypt - men mye rett inn ble det, urk! Ynni fikk selvfølgelig gå spor på kvelden, ikke så veldig langt og ikke så veldig gammelt, men flink var hun igjen! Og til slutt ble det til og med et grusspor på Emma i forbindelse med kveldens sykkeltur!
Onsdag etter kursdagen ble det sportrening sammen med Monica og Ingar, vi tok med Ynni, Ida og Mayra og la et forholdsvis langt spor med kryssinger og mange pinner - både Ynni og Ida springer mest rundt mine føtter, og det gjorde jammen i meg Mayra også, vanskelig for Emma alstå! Etter middag sykla vi opp til sporene og Emma fikk virkelig slite seg igjennom det sporet, langt under halvparten av pinnene ble med inn, men jeg ble faktisk bitte litt imponert over at vi kom oss igjennom - jeg hadde nemlig ingen som helst aning om hvor jeg hadde gått - bra jobba Emma!
Torsdag fikk Emma fremmedspor lagt av en av kursdeltakerne mine - flink hund, rett vei, alle pinner og "pen" sporgang. Herlig! Før middag rakk jeg også et spor med Ynni - "parallellspor" med Mayra på god avstand den første strekka. Tror dette var Ynnis dårligste spor der oppe, hun var litt mer "svimmel" enn det hun hadde vært de andre dagene. På kvelden ble det en lang sykkeltur med alle sammen, tanken var å trene felt på veien, men det var så mye mygg at det var helt umulig å binde opp hundene!
Fredag fikk Emma rundere sammen med kursdeltakerne - og fytti som hun røra, rett og fint ut, ut, ut, og ennå lenger ut. Prøvde å korrigere med nei og da kom hun inn på alle "fremover-blåsene" mine. Aj, aj, aj!! Ynni fikk et kort og helt ferskt spor etter dagens trening, det gikk over all forventning - ferske spor har vært skrekken tidligere! Og, heldige meg har gode kompiser, de ble med ut for en runderingsøkt på kvelden - da fikk vi se en Emma som gikk helt greit der det var litt mer vegetasjon og veeeeeldig langt ut der det var lite vegetasjon. Fikk jammen i meg jobbe litt da!! Emma fikk avslutte den kvelden med et helt ferskt grusspor - hun er ikke god på dette, men det er fin trening!
Lørdag og siste kursdag, Emma og jeg ble overraska med et felsøk. Kom inn med en boks PepsiMax, en sjokolade og en "kaninpels" - siste og fiiiineste apporten lot hun ligge igjen. Mulig hun ikke syntes jeg kler lilla-rutete skjorte :-) Til Ynni la jeg nok et kort og nesten helt ferskt spor og hun gjorde jobben denne dagen også.
Søndag var det stevne, D spor for Ynni - jakthunden som i løpet av de siste månedene er blitt bitte litt brukshund og lydighetshund også. Ferskt spor gikk kjempefint, 9.5 i karakter. Dårlig kontakt på første halvdel av fri ved foten - kjentes faktisk veldig dårlig, andre halvdel var som Ynni kan :-) Redda forangående med en dobbelkommando og resten av øvelsene gikk ganske så fint. Budføring gikk helt strålende. På fellesdekk ble hun veldig forstyrra av alle "tunefluene" - men vi kom oss igjennom og det ble OPPRYKK! Fantastisk fin premie fikk hun også - en Bia Bed faktisk :-)
Og tenk, om Ynni fortsetter sånn som hun har vist denne uka tror jeg virkelig at det kan bli sporhund av henne - jeg brukte mer enn seks år på å få Emma til å dempe tempo og gå "pent" spor, mulig jeg skal klare å få Ynni til å gå sånn før hun er sju...

En herlig, men litt våt uke er over, nå skal det lades til kurs i Hemsedal neste uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar